×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۸ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
رونمایی از بزرگترین پروژه بزرگراهی درون شهری شیراز دو قدم مانده به خط پایان

کاهش مدت زمان مسیر ورودی شمال به شمال غرب شیراز به ۱۲ دقیقه، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، دوازدهمین بازدید مدیریت شهری شیراز از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس شیراز، در حالی برگزار شد که این بار، نوبت محور شمالی پروژه بزرگراه آیت‌ا… حائری شیرازی بود که روند اجرای نوبت شب آن، مورد بازدید میدانی مدیران حوزه شهری و خبرنگاران قرار گرفت.

سیدابراهیم حسینی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این بازدید میدانی با بیان اینکه پیشرفت کار، به خوبی محسوس است، گفت: از شهردار شیراز، اعضای شورای اسلامی شهر، شهرداری و یاوران شورا، دست‌اندرکاران دیگر اجرای پروژه و اصحاب رسانه تشکر و قدردانی می کنیم.

رئیس کمیسیون حمل‌‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این بازدید، گفت: شیراز یک شهر طولی است و ۷۰ کیلومتر طول دارد که در این میان، محور غربی-شرقی محور مهمی در شهر به شمار می‌رود.

رضا محمدیان افزود: به سمت شمال غرب که می‌رویم با یک محور اصلی ترددی مواجه می‌شویم که از تقاطع بصیرت (پل معالی‌آباد) شروع می‌شود تا به شهرک گلستان، دوکوهک و گویم برسد.

وی اضافه کرد: پروژه بزرگراه شهید سلیمانی از میدان جام جم شروع‌ شده و بعد به بزرگراه آیت‌ا… حائری شیرازی می‌رسد و قبل از پل جهاد، باید در فاز بعدی از کنار نهر اعظم عبور کند و از پشت قصر قمشه گذر کند تا به جاده قلات برسد و محور سومی تردد این محور، باید با ادامه این عملیات تکمیل شود.

رئیس کمیسیون حمل‌‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز، تصریح کرد: این محور سوم ترددی، باید با ادامه این عملیات تکمیل شود؛ محور اول صنایع است، محور دوم بزرگراه حسینی‌الهاشمی و ادامه‌اش بزرگراه شهید آیت‌ا… رئیسی است که تا جاده قلات باید ادامه یابد و ۱۵ کیلومتر دیگر اجرا شود.

محمدیان ادامه داد: محور شمالی بزرگراه آیت‌ا… حائری شیرازی که تکمیل شد، باید حدود ۱۶ کیلومتر ادامه یابد تا به جاده بیضا به سمت سپیدان منتهی شود که در کاهش ترافیک شمال غرب شیراز نقش مؤثری دارد و حوزه معاونت عمرانی باید به جد، مطالعات طرح را دنبال کند.

وی تصریح کرد: این پروژه، فرامنطقه‌ای است و روی ترافیک کل شهر به دلیل اتصال به بزرگراه شیراز اصفهان اثر می‌گذارد. محمدیان ادامه داد: هزینه اولیه محور شرق به غرب این پروژه،  حدود ۴ هزار میلیارد برآورد شده و امیدواریم پاییز پیش رو، شاهد رونمایی از این پروژه عظیم باشیم.

قائم‌مقام شهردار شیراز نیز در این بازدید، گفت: شیراز یک شهر تخت است و اینکه در بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی، ۱۱ تونل و گالری(تونل مصنوعی) اجرا شود یعنی پروژه در مقیاس ملی است.

آرش فرج‌زاده افزود: این پروژه، حرکت شمال به غرب شیراز را تسهیل کرده و به آینده شیراز در حوزه ترافیکی کمک بسزایی خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه قسمت شمالی کوه که در این پروژه قرار دارد، مسائل و مشکلات عمرانی زیادی را برای پروژه ایجاد کرده بود، اظهار داشت: به گفته سازمان زمین‌شناسی کشور، در این منطقه بزرگ‌ترین لغزش دومینویی کشور رخ‌ داده که البته آن را پشت سر گذاشته‌ایم و تمهیدات فنی لازم و هزینه‌های فراوانی برای آن در نظر گرفته‌ شده است.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز، با اشاره به خطرات پیش رو در اجرای این پروژه، به دلیل نوع خاک ریزشی کوه حاشیه این پروژه، ادامه داد: شهرداری با معضلات و مشکلات زیادی در اجرای این مسیر مواجه بوده است، اما با اقدامات انجام‌شده اصولی و فنی این محور، تردد بین‌شهری را در مسیر شیراز به اصفهان و شیراز-بوشهر در آینده پوشش خواهد داد.

وی تصریح کرد: شهرداری شیراز به خاطر حفظ ایمنی مردم، حاضر به عقب افتادن پروژه و افزایش هزینه در این پروژه شده است، شهردار شیراز بهره‌برداری از این پروژه را بهمن‌ماه اعلام کرده بود و اگر مشکلی پیش نیاید، این پروژه، زودتر از موعد مقرر و در فصل پاییز تقدیم شهروندان شیرازی خواهد شد.

فرج‌زاده گفت: این پروژه به کاهش ترافیک تقاطع جام جم، بولوارهای شهید چمران و میرزای شیرازی کمک می‌کند و با اتصال به بلوار آیت‌ا… محلاتی، موجب کاهش ترافیک بلوار دکتر حسابی نیز خواهد شد و با افتتاح این پروژه، مسیر شهرک شهید بهشتی تا تقاطع جام جم، طی ۱۲ دقیقه طی خواهد شد.

 

وی افزود: با توجه به نوع خاک کوه شمالی این پروژه که ریزشی بود، برای امنیت مردم، زمانی که به شهردار اعلام شد به رغم به تاخیر افتادن زمان اجرا و بالا رفتن هزینه، دکتر اسدی برای امنیت مردم با آن موافقت کردند تا هیچ گاه امنیت و سلامت مردم به خطر نیفتد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هم ضمن ارایه گزارشی از روند اجرای بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی، گفت: دومین دور از بازدیدهای شبانه را آغاز کرده‌ایم و در مرحله نخست، طی ۱۱ بازدید با حضور اصحاب رسانه، برای اطلاع‌رسانی به شهروندان در خصوص روند اجرای پروژه‌ها اقدام شد.

محمد امین افزود: در دور دوم، از تمام پروژه‌ها با هدف بررسی میزان روند پیشرفت نسبت به ۲٫۵ ماه قبل بازدید می‌کنیم. وی اضافه کرد: محور شمالی پروژه آیت‌الله حائری در مجاورت کوهی است که احتمال رانش دارد و به همین دلیل، تصمیم بر این شد با تأخیر ۹ ماهه پروژه، باند شمالی که مسیر شرق به غرب است به بهره‌برداری برسد؛ بر همین اساس، سه گالری(تونل مصنوعی) اضافه‌تر برای این محور اجرا می‌شود.

به گفته معاون شهردار شیراز، یک هزار و ۱۰۰ متر دیوارگذاری و خاک‌برداری، مقاوم‌سازی و … با هدف ایمنی کامل پروژه به انجام رسیده است و عملیات عمرانی آن‌هم از زمان بازدید قبل، یعنی ۲ ماه و نیم قبل، به اتمام رسیده است و از برنامه زمان‌بندی جلوتر هستیم.

امین تصریح کرد: محور، از نظر زیرسازی و روسازی به‌گونه‌ای پیش رفته است که اکثر قسمت‌ها آماده روکش آسفالت هستند و در این پروژه در سه نوبت در حال کار هستیم. وی افزود: قصد داریم پروژه را تا ۳۰ بهمن به بهره‌برداری برسانیم و طبق تأکیدات شهردار شیراز و قول وی در ۲ ماه و نیم قبل، کار در زمان مقرر و حتی زودتر به اتمام می‌رسد.

خروج از مرکز شیراز از شرق به غرب، کمک به ترافیک تقاطع جام جم، بلوار شهید چمران و میرزای شیرازی و اتصال به بلوار آیت‌الله محلاتی و کاهش ترافیک بلوار دکتر حسابی از مزایای بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی است که معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز به آن اشاره کرد. وی اضافه کرد: از ۱۴ کیلومتر این پروژه، ۷ کیلومتر کوهستانی بود و با افتتاح این ۷ کیلومتر، فاصله شهرک بهشتی تا تقاطع جام جم ۱۲ دقیقه طی می‌شود.

امین گفت: هزینه به روز شده ۷ کیلومتر شرق به غرب پروژه، بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان است که بیشترین تعداد تونل و مشکلترین بخش نیز همین قسمت بود.

وی در تشریح پروژه فاز ۳ بزرگراه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در امتداد تونل شهید خادم صادق نیز اظهار داشت: تونل شهیدان سلطانی به طول ۲۰۵۰ متر افتتاح‌ خواهد شد؛ تونل شهید خادم صادق ۷۳۵ متر است، میان دو تونل خادم صادق گالری ایجاد شده است و عملیات خاک‌برداری در حال انجام است.

امین اضافه کرد: تونل شهید شیبانی ۲۲۳ متر است و یک هزار و ۴۵۰ متر، طول تونل‌هاست و سازه‌های پل به‌صورت کامل تکمیل‌شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان اینکه در بخش فضای سبز این قسمت از پروژه، مناطق یک و شش، تلاش خود را به کار خواهند بست، افزود: ظرف دو هفته آینده و بعد از انجام عملیات عمرانی، این مهم نیز آغاز خواهد شد.

مشاور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در استان فارس نیز گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) طبق قول خود و برنامه زمان‌بندی با یک برنامه مناسب، پروژه را پیش برده است و تا پایان تیرماه، تونل‌های مصنوعی در حال احداث در این محور تمام می‌شوند.

سردار بهرام قاسمی ادامه داد: خاک‌برداری به‌صورت مقطع به مقطع به انجام می‌رسد و بتن‌ریزی یکی از مقاطع از فردا آغاز می‌شود؛ پیش‌بینی ما پایان شهریور برای بهره‌برداری این بزرگراه است.

وی تصریح کرد: تونل‌ها مشکلات تأسیساتی دارد و امیدواریم تجهیزات آن را سریع‌تر تهیه کنیم.

مدیر کنترل پروژه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در استان فارس نیز گفت: برای تأمین امنیت این مسیر، سازه بتنی به طول ۱۵۱ متر احداث شد و در بازدید قبلی، عملیات اجرایی ۵ قسمت انجام‌شده بود.

علیرضا سهرابی با بیان اینکه زمان‌بندی پروژه، بازنگری شد و در بازه زمانی ۲ ماهه، ۸٫۵ قسمت اجرا شد، گفت: احداث تونل مصنوعی ۲ ماه از زمان‌بندی جلوتر است و سه نوبت در این پروژه در حال کار هستیم؛ در حال حاضر علاوه بر اجرای گالری‌های مصنوعی، ایزوگام و خاکریز هم انجام ‌شده است.

true
true
رونمایی از بزرگترین پروژه بزرگراهی درون شهری شیراز دو قدم مانده به خط پایان
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true