×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
روز مهندس به نام آنهایی که اگر راهی نباشد، راهی می سازند

روز مهندس به نام آنهایی که اگر راهی نباشد، راهی می سازند، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، هر سال پنجم اسفند ماه، روزی مثل امروز، به مناسبت یادروز دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی، به نام روز بزرگداشت مقام مهندس، نامگذاری شده است، روزی برای کسانی که اگر راهی نباشد، راهی می سازند و برایشان بن بست، معنایی ندارد، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، در آستانه فرا رسیدن روز مهندس، با حضور در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت این روز، با اشاره به اینکه جایگاه و وظایف مهندسان، منتج از قانون و در راستای قانون است، گفت: تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های ایرانی اسلامی، در معماری و شهرسازی، تنسیخ امور مهندسی، تامین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور، تمهید اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی به همراه بالا بردن نظارت در خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرا و ارایه این خدمات، از جمله مواردی است که قانون، به عنوان وظایف سازمان نظام مهندسی، پیش‌بینی کرده است.

مهندس ستار خورشیدی، ضمن اشاره و قدردانی از تلاش‌ها و کوشش‌های مدیرانی که در دوره‌های قبل این سازمان، زمینه رشد و اعتلای جامعه مهندسی را فراهم کرده‌اند، گفت: امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، به عنوان یک سازمان مردم نهاد بزرگ، شناخته‌ می‌شود که از ۳۷ هزار کد عضویت و ۳۲ هزار عضو فعال، برخوردار است.

وی، با تاکید بر اینکه کمتر مجموعه‌ای در استان و یا کشور را می‌‍‌توان مشاهده کرد که بدین اندازه، از ظرفیت‌های فنی و تخصصی برخوردار باشد؛ تصریح‌ کرد: هیات مدیره فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، تلاش کرده در دوره مسئولیت خود، دو اصل «سالم‌سازی و شفاف‌سازی» و «ایجاد عدالت» را سرلوحه فعالیت‌های خود، قرار دهد و به حوزه‌های آموزش و نظارت بر عملکردها، نیز توجه ویژه داشته‌ باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، در ادامه به تشریح برخی از اقدامات صورت گرفته و دستاورهای این دوره هیات مدیره سازمان پرداخت و گفت: برخی از این اقدامات، برای نخستین بار در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، محقق شده اند.

به گفته مهندس خورشیدی، در یک اقدام شجاعانه برای اجرای عدالت، کلیه متراژهای مستحدثات، بر روی سامانه ارجاع رفته، در کنار این موضوع، بحث شفاف سازی نیز محقق شده است و ارجاعات برای همگان، قابل مشاهده است.

وی، نظارت بر عملکرد مجریان و اصلاح سخت افزارها و نرم افزارها را از دیگر اقدامات صورت گرفته، عنوان و اضافه کرد: تعیین سال کاری، از ابتدای سال و اجرایی کردن قرارداد نظارت، از دیگر موضوعاتی است که در دوره فعالیت هیات مدیره فعلی است که به منصه ظهور رسیده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، فعال‌شدن پایه ظرفیت ارشد و اجرایی شدن بخشنامه «ساختار شکست بین رشته ای» را نیز از دستاوردهای فعالیت هیات مدیره فعلی سازمان، عنوان و تصریح کرد: اصلاح تعرفه‌های نقشه UTM، جدا کردن درصدهای نقشه‌برداری، هماهنگ‌سازی نرم‌افزار تفکیک با نرم‌افزار اتوکد، اجرای طرح صورتجلسات تحویل و تحول برای نخستین بار، برگزاری موفقیت‌آمیز دوره‌های آموزشی و برگزاری همایش فرونشست برای نخستین بار، توسط سازمان نظام مهندسی نیز بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته را شامل می شود.

مهندس خورشیدی، در تشریح اهمیت برگزاری این همایش، به موضوع کمبود آب و در معرض خطر فرونشست قرار گرفتن ۵۰ تا ۶۰ درصد مساحت کشور -که عمده آنها کلانشهرها هستند- اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر این چالش‌ها، ده‌ها گسل فعال، در کشور داریم که تقریباً ۵۰ مورد آن، در استان فارس قرار دارد و ۸ گسل هم از محدوه مرکزی یا اطراف  شیراز می گذرد.

وی، با تاکید بر اینکه همین موارد، ضرورت توجه به علوم مهندسی و چگونگی ساخت و سازها را تبیین می‌کند، تصریح کرد: مهندسان، در واقع حافظ جان و مال مردم هستند و جالب اینجاست که تنها حدود دو تا دو و نیم درصد هزینه ساخت و سازها، به خدمات فنی مهندسی، اختصاص دارد؛ اما همین ۲ و نیم درصد، ضامن بقا و محافظت ۹۷ و نیم درصد دیگر ساختمان و سرمایه‌گذاری انجام شده‌، می‌باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، در ادامه سخنان خود، با اشاره به اینکه مبحث نظارت، در ۴ گروه «الف، ب، ج و دال» اعمال می شود، بیان داشت: بر این اساس در گروه الف، هزینه هر متر مربع خدمات نظارت، تنها ۲۲۱ هزار تومان است و این رقم در گروه ب، حدود ۲۶۶ هزار تومان می باشد.

مهندس خورشیدی، هزینه خدمات نظارتی در گروه ج را ۳۴۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در گروه دال که خود دارای سه زیرمجموعه‌ می‌باشد -در پرهزینه ترین حالت ۵۲۶ هزار تومان برای اعمال نظارت در هر مترمربع، دریافت می‌شود.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر، ساخت و سازها حداقل ۱۵ میلیون تومان در هر مترمربع، هزینه برمی دارد؛ اظهارداشت: بنابراین در این معادله، هزینه ۲۲۰ هزار تومانی نظارت برای هر مترمربع، چندان عددی به حساب نمی آید، چراکه نباید فراموش کنیم، نتیجه اعمال نظارت ها، دستیابی به یک ساختمان خوب و ایمن، خواهد بود.

*از اجرایی شدن قراردادهای نظارت تا رفع اختلاف میان کارفرما و ناظر

نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز گفت: در این دوره، قردادهای نظارت برای اولین بار، اجرایی شد و اختلاف بین کارفرما و ناظرین را برطرف کرد.

هادی بیاتی، تصریح کرد: در بحث ارجاع نظارت تا قبل از سال ۱۴۰۱، پروژه های بالای ۴ هزار متر مربع، خود کارفرما می توانست، ناظر را انتخاب کند که این برخلاف قانون بود، اما بعد از این سال، کلیه ارجاعات بر اساس سامانه ارجاع نظارت، پیش رفت.

وی، افزود: موضوع دیگر، اجرای عدالت در بحث ارجاع، در نهضت ملی مسکن در زمینه بازبینی، کارشناسی کنترل و نظارت بود که سازمان نظام مهندسی، در این خصوص نیز حضور خوبی داشت.

عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، گفت: در نهضت ملی مسکن نیز سازمان، همکاری زیادی داشت و در کنترل و نظارت، همه تلاش خود را انجام داد و سعی کرد، نقش پررنگی داشته باشد.

بیاتی، گفت: همچنین قرارداد های طراحی و تنظیم نیز از سال آینده، اجرا می شود.نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، با اشاره به کارگیری خدمات سازندگان ذی صلاح نیز گفت: بهره گیری از این خدمات، برای ساختمان هایی با ۵ سقف، در سال جدید مدنظر است.وی، تصریح کرد: همچنین در این دوره، حق الزحمه نقشه برداران، جدا شد و اصلاح فرم های کنترل مضاعف، اصلاح روند انتخاب کارشناس و… نیز انجام شد.بیاتی، افزود: در بحث رفاهی و فرهنگی نیز برگزاری تورهای داخل استان و شیراز، به صورت هفتگی برای اعضا، برگزار کردیم.

*فارس پایلوت صادرات خدمات فنی و مهندسی

نائب رئیس دوم و رئیس کمیسیون صدور خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز در این نشست، گفت: در زمینه صادرات خدمات مهندسی فارس، با توجه به طرفیتهایی که دارد، به عنوان  پایلوت صدور خدمات فنی و مهندسی، انتخاب شده است، این در حالی است که صادرات حوزه فنی و مهندسی ما در کشور، کمتر از یک درصد است که این جای تاسف دارد.

علیرضا زارع، افزود: در همین راستا، فارس به عنوان پایلوت صادرات فنی و مهندسی، انتخاب شد، در این ارتباط، یک مجموعه با همکاری اتاق بازرگانی، وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی، تشکیل شده و آنها افرادی را به عنوان نماینده، انتخاب کردند که در این کمیسیون، فعالیت دارند.

وی، با اشاره به حضور نزدیک به ۴۰ هزار متخصص در فارس، که در طراحی، نظارت و اجرای حوزه عمران و ساخت و ساز، فعالیت دارند، اظهارداشت: در زمینه صادرات حوزه فنی و عمرانی، جامعه هدف ما، بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس، به ویژه عمان و قطر است، البته قراردادهایی با عراق، سوریه و ترکیه داشتیم، در فارس هم چون ظرفیت خوبی داریم، ما سعی داریم، از ظرفیت مهندسی استان و جایگزینی صادرات فنی و عمرانی که بهتر از نفت است، استفاده کنیم.

☆راه اندازی اولین سامانه و دفتر سازمانهای نظام مهندسی ساختمان کشور در فارس

دبیر هیات رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس و دبیر هیات رییسه گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، نیز با تبریک فرا رسیدن روز مهندس، گفت: از اهم فعالیتهایی که تا کنون، پیگیر آن بودیم و به سرانجام رسید، می توان به سامانه شفافیت و ارتقا سامانه جامع خدمات مهندسی، اشاره کرد.

محمد بنان، افزود: سازمان ما، در گذشته از سرورهای مستهلک سری ۷ استفاده می کرد، اما امروز سرورها را به نسل ۱۰ ارتقا دادیم و پیشرفت خوبی داشتیم.

وی، تصریح کرد: یک خبر خوب دیگر هم داریم و آن این است که با شرکت همتا رایانه، که کشوری است و فعالیت اصلی اش در کشور است، برای سامانه جامع کشوری، مذاکره کردیم و با مجوز شورای مرکزی، با این شرکت وارد مذاکره شدیم، قرار شد سامانه و دفتر گاز را برای اولین بار در کشور، در شیراز راه اندازی کنیم که این موجب مسرت است که برای اولین بار در کشور، برای سامانه گاز، تست داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، افزود: یکی دیگر از اقدامات ما، در خصوص کمیته بیم است، سیاستی که از ابتدا برای ارتقا مهندسی در نظر گرفته شد، این شکل بود  که خدمات ساختاری، باید ویرایش شود که در این زمینه، اول باید فرایندهای ساختاری، بررسی می شد که این باید به صورت سنتی، پیگیری می شد و بهمن ماه سال قبل، سمیناری برگزار و دستاوردهای(بیم) تبیین شد.

true
true
روز مهندس به نام آنهایی که اگر راهی نباشد، راهی می سازند
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true