×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
خودکفایی در تولید غلات و شکستن رکود خرید گندم در استان فارس

خودکفایی در تولید غلات و شکستن رکود خرید گندم در استان فارس،  سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان نماد مشارکت مردم،تحقق اهداف توسعه پایدار در بخش کشاورزی را هموار می‌سازند؛ این رویکرد در استان فارس نیز در قالب برگزاری نشست مدیران ادارات به ویژه در بخش کشاورزی با اعضای این سازمان‌ها دنبال می‌شود خودکفایی در تولید غلات و شکستن رکورد خرید گندم از جمله دستاوردهای این نشست‌ها است.

به گزارش خبرنگار شهر مردم ، بدون شک سازمان‌های مردم‌نهاد که به اختصار با «NGO» یا «سمن» نشان داده می‌شوند، در توسعه پایدار نقش مهمی دارند.

فعالیت و حضور این سازمان‌ها در موضوعات مختلف بخش کشاورزی نیز باعث شده در کشور نقش و جایگاه مهمی در راستای اهداف توسعه پایدار این بخش داشته باشند.با توجه به نقش مهم سازمان‌های مردم نهاد در حوزه کشاورزی نشستی با حضور جمع کثیری از اعضای این سازمان‌ها و مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس برگزار شد. در این نشست برخی از اقدامات، دستاورد ها، خدمات و سیاست های کلان این اداره کل در طول دهه‌های اخیر تبیین و تشریح شد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی این استان با تأکید بر نقش مهم سازمان‌های مردم نهاد در بخش کشاورزی، گفت: نیاز است توسعه تعامل سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها در بخش کشاورزی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.  وی گندم را مهمترین کالای راهبردی در حوزه امنیت غذایی و تأمین غذا دانست و گفت: با اجرای برخی سیاست‌ها و برنامه‌ها از سوی سازمان جهاد کشاورزی این استان، میزان خرید گندم در فارس به یک میلیون و سه هزار تن رسیده است.

مهدی جمالی با اشاره به اینکه بارش‌های نسبتا مناسب و اقدامات خوب توام سازمان جهاد کشاورزی باعث شده تا پس از ۱۳سال رکورد خرید گندم در استان فارس فراتر از یک میلیون تن باشد، افزود: طرح کشت قراردادی گندم و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها از جمله اقدامات مؤثر در افزایش تولید گندم در استان فارس بوده است.

وی با بیان اینکه نیاز کشور به گندم سالانه عددی بین ۱۱تا ۱۳ میلیون تن است، گفت: امسال تا کنون ۱۰میلیون و ۴۰۰هزار تن گندم در کل کشور تحویل دولت شده است که حدود ۱۰درصد از آن مربوط به استان فارس است، در واقع میزان مصرف گندم در این استان سالانه ۶۰۰ تا ۶۵۰هزار تن است. او با یادآوری اینکه در سال گذشته نیاز به واردات ۶تا هفت میلیون تن گندم از خارج از کشور بوده است، افزود: این حجم از واردات یک محصول راهبردی تقریبا کل بنادر را تحت الشعاع قرار داده بود که خوشبختانه با روند تولید گندم در کشور نیاز به خارج از کشور کمرنگ می‌شود.

جمالی با بیان اینکه ذخیره راهبردی گندم برای کشور ۱۳میلیون تن است، افزود: سنگ بنای امنیت غذایی، سیلوها و انبارهای ما هستند، یعنی مکان‌های استانداردی که ما بتوانیم این حجم از گندم را نگهداری کنیم. وی اضافه کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی استاندارد گندم قبل از انقلاب در استان فارس حدود ۱۰۰هزار تن بود که در حال حاضر به یک میلیون و ۷۰۰هزار تن در ۳۴مرکز ذخیره‌سازی رسیده است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی فارس به توان تولید آرد در این استان نیز پرداخت و گفت: توان تولید آرد ماهیانه قبل از انقلاب در این استان پنج هزارتن در چهار کارخانه بوده است و خوشبختانه این عدد امروز به ۱۲۰هزار تن در ۱۷کارخانه با فناوری روز رسیده و این در حالی است که نیاز ماهانه این استان ۵۰هزار تن است، یعنی تقریبا بیش از ۲برابر نیازمان تولید داریم.

وی با بیان اینکه دولت امسال مبلغی حدود ۱۵۰هزار میلیارد تومان برای خرید گندم کشاورزان هزینه کرده است، اضافه کرد: دولت هر کیلوگرم گندم را از کشاورز ۱۵هزار تومان خریداری می‌کند و به منظور حمایت از تأمین غذای مردم و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها با پرداخت حدود ۸۰درصد یارانه، گندم را به کارخانه های آرد می‌فروشد.

او با بیان اینکه افزون بر یارانه موصوف در روند خرید گندم تا تولید نان یارانه‌های مختلف دیگری با توجه به شرایط تخصیص داده می شود، گفت: دولت سال گذشته بعد از مردمی کردن یارانه‌ها در رابطه با نان یک سیاست اصلاح قیمت را در پیش نگرفت بلکه یک سیاست نظارتی را با تکمیل حلقه نظارت اتخاذ کرد تا بتواند با نظارت دقیق تر از هدررفت حجم بزرگی از یارانه‌ها جلوگیری کند.

او به نقل از یکی از مدیران با اشاره به اینکه در بعضی از کشور های همسایه هر کیسه آرد ۱.۵میلیون تومان قیمت دارد، افزود: در کشور ما هر کیسه آرد ۳۲هزار و ۸۰۰ تومان است، این بدان معناست که دولت واقعا دارد خدمات خیلی بزرگی انجام می دهد، دولت به کل زنجیره تولید نان یارانه می دهد که یک حجم زیادی از بودجه کشور را شامل می شود.

جمالی با بیان اینکه تأمین شکر نیز به عنوان یکی از اقلام اساسی از درجه اهمیت کمتری نسبت به گندم برخوردار است، گفت: حدود ۵۰۰هزار تن به عنوان ذخیره راهبردی این کالا در نظر گرفته می شود، حدود ۳۰درصد از این نیاز از چغندر قند و نیشکر کشور تولید می‌شود.به گفته او دانه‌های روغنی یکی از جاهایی هست که کشور وابستگی زیادی به آن دارد، باید برنامه‌ریزی انجام شود و وابستگی به خارج از کشور مرتفع شود.

وی عنوان کرد: امسال حدود ۶هزار تن دانه‌های روغنی شامل کلزا و گلرنگ و مقدار کمی هم کاملینا از کشاورزان خریداری و تحویل کارخانجات روغن‌کشی شده است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی اظهار کرد: کشاورزی از ارکان اصلی اقتصاد فارس به شمار می‌رود اما آنچه که در این حوزه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، فعالیت تشکل‌های مردمی با هدف توسعه، کاهش مشکلات موجود در عرصه کشاورزی استان و بهبود معیشت کشاورزان است.

توجه به تجربیات نشان می‌دهد دولت در کنار سازمان‌های دولتی، با زمینه‌سازی مناسب و حمایت منطقی و پاسخ‌گو، شکل‌دادن ارتباطات و تعامل سازنده، شرایط مطلوبی برای کارآمدی و پایداری این سازمان‌ها را جهت حرکت به سمت اهداف توسعه فراهم کرده و تبیین و تشریح دستاوردهای دولتی برای این نهادها می‌تواند نقش مهمی در افزایش مشارکت این سازمان‌ها در بخش‌های مختلف ایفا کند.

 

 

true
true
خودکفایی در تولید غلات و شکستن رکود خرید گندم در استان فارس
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true