×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
خدمات راهداری و حمل و نقل در زندگی مردم، مشهود است

فرخنده آشوری – شهر مردم
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای، در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری، با بیان اینکه این برنامه جهت تقدیر از فعالان حوزه حمل و نقل است، گفت: در هر جای استان نگاه کنیم، خدمات راهداری و حمل و نقل در زندگی مردم، مشهود است.
علیرضا راستیار، با بیان اینکه جابجایی زائران اربعین حسینی(ع)، جابجایی موکب‌ها و خدمات رسانی به آنها، از سری خدمات حمل و نقل بوده است، عنوان کرد: خدمات رسانی حمل و نقل از ابتدای انقلاب و در دوران جنگ، مثال زدنی بود و در دوران جنگ با لبیک فرمان امام خمینی(ره) توسط فعالان حوزه حمل و نقل، بنادر تخلیه شدند، ما امروز هم با مقام معظم رهبری، پیمان می بندیم.
راستیار، با بیان اینکه راهداران همواره به ویژه در فصل سرما، همیشه آماده باش هستند، تصریح کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک استان فارس و لزوم نگهداری و ایمن سازی انواع راه ها در استان، در حال برنامه ریزی هستیم و باید نواقص را برطرف کنیم.
این مقام مسئول، بیان کرد: ۱۵۹ روستای بالای ۲۰ خانوار بدون راه آسفالته داریم که با برنامه ریزی انجام شده و همکاری قرارگاه امام حسن(ع) این روستاها، طی ۳ سال، دارای راه آسفالته خواهند شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس، افزود: همکاری بین دستگاه ها به ویژه پلیس راه، وظیفه بیشتری را به عهده ما می گذارد، تا بتوانیم آمار تصادفات را کاهش دهیم، تصادفات و تلفات جاده ای، یکی از بحران های کشور است، اقداماتی جهت اصلاح محورها رخ داده و در سال گذشته، ۱۰۰ کیلومتر راه ها را به بزرگراه تغییر دادیم، اما کاهش در حوزه تخصصی تصادفات نداشتیم و این رویکرد، موفق نبوده است، بنابراین باید به دنبال پیوست فرهنگی برای اقدامات استان باشیم، چرا که از اقدامات فیزیکی، نتیجه مطلوب را دریافت نکردیم.
راستیار، متذکر شد: بعد از پایان زمستان، تعطیلات نوروزی و بعد از آن تعطیلات تابستانی و سفرها را داریم که باید برای باز بودن محورها و ایمن بودن آنها، تلاش مضاعفی داشته باشیم.

*رشد ۲۵۰ درصدی بودجه فارس برای خدمت رسانی بهتر
مدیرکل دفتر نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز در این مراسم اظهار داشت: فعالان حوزه حمل و نقل در طول تاریخ کشورمان با خلق حماسه‌های بزرگ شناخته می‌شوند. به طور مثال در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مرز‌های کشور تردد کردند که از این میزان ۵۹ درصد از مرز مهران و ۲۳ درصد از مرز شلمچه انجام شد و استان فارس به عنوان کریدور اصلی تردد به خوبی نقش‌آفرینی کرد.
علیرضا سیاهپور، تقویت منابع مالی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اولویت سازمان توجه به کریدور‌های ۱۰ گانه کشور است که عمده بار و جابه‌جایی از آن صورت می‌گیرد و ۶۰ درصد اعتبارات به محور‌های مرزی اختصاص خواهد یافت.
این مقام مسئول با بیان اینکه نیمی از بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان برای ایمن سازی هزینه می‌شود، گفت: با همکاری مجموعه استانداری فارس یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه به استان فارس اختصاص پیدا کرد.
به گفته وی، طی سه سال گذشته در این استان پهناور شاهد رشد ۲۵۰ درصدی بودجه هستیم تا شرایط برای خدمت رسانی بهتر هموار شود.
سیاهپور یادآور شد: اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای فارس در کشور پیشرو بوده و عملکردی بیش از اهداف پیش بینی شده داشته و در شاخص ناهمواری بهتر از متوسط کشوری است.

راه‌های روستایی و محدودیت منابع مالی

وی «راه‌های روستایی» را یکی از دغدغه‌های مهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد و گفت: محدودیت منابع مالی یکی از دغدغه‌های مهم در راه‌های روستایی است که با تصمیمات اتخاذ شده امیدواریم جزو اعتبارات ملی قرار گیرد و با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه بتوانیم با احداث راهی ایمن و آسفالت در کاهش آلام هموطنان روستا‌نشین گامی موثر برداریم.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: بیش از ۲۰۲ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که ۱۱۱ هزار کیلومتر در چهل سال گذشته احداث شده که دست آورد بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. همچنین برای تکمیل مابقی راه‌های روستایی نیازمند ۲۸۰ همت اعتبار هستیم.

سیاهپور از احداث و آسفالت ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستا‌های بالای ۲۰ هزار خانوار خبر داد و گفت: احداث ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته که تاکنون ۲ هزار و ۷۵۰ کیلومتر احداث و آسفالت شده است.

این مقام مسئول تامین قیر را یکی از موانع احداث راه روستایی عنوان کرد و اظهار داشت: در تامین قیر برای احداث راه‌های روستایی مشکل داشتیم که با رایزنی‌های انجام شده تامین قیر صورت گرفت و توانستیم پروژه‌ها را پیش ببریم. از این رو اگر قیر به موقع تامین نشود، پروژه‌های راهداری و راه سازی به مشکل بر خواهد خورد.

سیاهپور با اشاره به اینکه در قانون برنامه هفتم اضافه تناژ و بار‌های بدون بارنامه دیده شده است، گفت: یکی از علت‌های عمده آسیب دیدگی جاده‌ها، اضافه تناژ وسائل نقلیه است از این رو خواستار اجرایی شدن بند پ و ب ماده ۵۹ قانون هفتم توسعه هستیم تا بار‌های خارج شده از معادن با بارنامه باشد.

*تاثیر راهداران در توسعه اجتماعی و سیاسی
سردار رهام بخش حبیبی، فرمانده نیروی انتظامی فارس نیز در این برنامه، گفت: در شناخت آدمها، باید دو نگاه داشته باشیم، اینکه اگر این افراد نباشند، چه اتفاقی می افتد؟ اگر رانندگان و راهداران نباشند چه اتفاقی می افتاد؟ نفس کشیدن انسان ها وابسته این حوزه است، رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل، خیلی بزرگ و باارزش هستند.
وی افزود: فعالان این حوزه، در بدترین وضعیت ها، برف، باران، ریزش کوه و غیره حضور دارند و موانع را برطرف می کنند و شاید خیلی ها به این موضوع، توجه نکنند اما اصل وجود شما، بسیار موثر است.
حبیبی، در جمع راهداران و رانندگان، با بیان اینکه نگاه دوم برای شناخت و ارزیابی انسان ها، نقش و تاثیر آنها در جامعه است، تصریح کرد: راهداران و مسافران، از موثرترین افراد جامعه هستند، جا دارد که همه مردم، دست شما را ببوسند و به شما احترام بگذارند، شما انسان های بزرگی هستید که آسیب ها را از جامعه دور می کنید.

*موفقیت فارس در پروژه های حوزه راه و شهرسازی
در ادامه، محمودرضا طالبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، با بیان اینکه تمام مجموعه های راه و شهرسازی، راهداری و غیره، بیشتر فعالیت های ستادی دارند و فقط حوزه راهداری فعالیت میدانی دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی در سفر رییس جمهور به فارس، بیشترین پروژه را داشت که گل سرسبد آنها، پروژه آزاد راه بود که همزمان ۱۰۱ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهره برداری رسید و این مسئله، بار زحمات راهداران را زیادتر می کند.
وی افزود: رییس جمهور، عملکرد حوزه مسکن در فارس را کار جهادی بزرگی خواندند، در ۴ سال آخر دوره گذشته، به طور میانگین ۱۰۴ کیلومتر راه و آزاد راه ساخته شده ولی در این دوره، ۱۸۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه ساخته شده که امیدواریم افزایش یابد، ۳۳ طرح نیز در دست پیمانکاران قرار دارد و امیدواریم ۶۰ کیلومتر آن تا پایان سال، به بهره برداری برسد.
طالبان، تاکید کرد: در دو سال گذشته، شاهد حضور پررنگ پلیس در جاده ها هستیم و این قابل تقدیر است، بر اساس آمار، میزان تلفات جاده ای استان فارس، در رتبه یک است، اما این آمار، بدون در نظر گرفتن گستردگی راه ها است که اگر منطقی نگاه کنیم به رتبه های بیستم خواهیم رسید و عدد منطقی به دست می آید، این آمار، خستگی را بر تن پلیس راه و سایر حوزه ها می گذارد.

*راهداران و رانندگان از زمان جنگ تا کنون در حال تلاشند
اسماعیل قزل سفلی، معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس نیز در ادامه این برنامه، با اشاره به تلاش راهداران در دوران جنگ تحمیلی و بیان اینکه آنها، سنگرسازان بی سنگر بودند، گفت: به گفته شهید سردار سلیمانی، رانندگان در دفاع مقدس، ایستاده ترین بودند و بیشتر آنها با اصابت گلوله به سر، شهید شدند، رانندگان هم در پشت جبهه با انتقال نیروها و تجهیزات و در خط مقدم با راهسازی برای نیروها، فعال بودند و بعد از اتمام جنگ، با جابجایی مسافران و کالاها به انقلاب اسلامی، کمک کردند.
وی افزود: فعالان حوزه حمل و نقل در استان، حماسه آفریدند، نقش راهداران، مثال زدنی است، آنها نگهبان و حافظ سرمایه ملی جاده ها هستند و قدردان آنها هستیم.

*آزادراه گام بزرگی در توسعه
محمود رضایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز گفت: با توجه به اینکه مرتب می گویند، این حوزه در توسعه سیاسی اجتماعی مهم است، آیا در سرمایه گذاری‌ها و برنامه و بودجه این اهمیت، گنجانده شده است؟ آیا حال حمل و نقل با تمام ارگان های وابسته خوب است؟ روزی نماد و شاخص این حوزه، فقط رانندگان بودند، اما بعد دیگران را نیز پشت سر خود آوردند.
وی افزود: گروه اول رانندگان، شامل رانندگان زمینی، خلبانان و ناخدایان هستند، ده ها هزار در این حوزه فعال هستند و به گفته مسئولان، ۴۰ درصد ناوگان حمل و نقل، فرسوده است و این عدد قابل توجهی است.
رضایی، با تاکید بر لزوم هوشمندسازی حوزه حمل و نقل، بیان کرد: اورژانس، هلال احمر، راهداران، آتش‌نشانان، پلیس راه و غیره، وظایف تعریف شده ای دارند، برای کاهش تصادفات، نیازمند همراهی تمام بخش ها هستیم، آمار تصادفات تقریبا مانند سال گذشته است، این آمار باید با هدف گذاری ها، حتما کاهش یابد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه بعد از رانندگان، سازندگان جاده ها و شبکه های ریلی در گروه دوم قرار دارند، ابراز کرد: با ساخت راه های جدید، اتفاقات خوبی در حوزه حمل و نقل افتاده است و افتتاح آزاد راه، اتفاق بزرگی بوده است، بزرگراه هایی در دست اقدام است و در بخش زیرساختی نیز پروژه هایی در دست اقدام است.

روغن ماشین، لاستیک، کمبود دفترچه ثبت ساعت و غیره، از سری مشکلات صنفی بود که نمایندگان صنوف مختلف این حوزه، در جلسه مطرح کردند.

true
true
خدمات راهداری و حمل و نقل در زندگی مردم، مشهود است
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true