×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
جیک و پوک تتو در سالن های زیر زمینی شیراز

مُدی که از جوانان به بزرگسالان سرایت کرد!به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهر مردم، نقش کوبه های سوزن و رنگ این روزها بر تن عده زیادی از جوانان دیده می شود دختران و پسران ورزشکار و هنرمند قشر عمده ای هستند که به نقش انداختن روی تنشان راغبند. روزگاری که داشتن خالکوبی بر بدن نشان دهنده تعلق به گروهی خاص یا خلق و خوی پهلوانی و… بود گذشته است. این روزها گسترش فضای مجازی و انجام «خالکوبی» یا «تتو» را در میان دختران و پسران جوان رواج داده و بازار تتو را در دهه اخیر حسابی داغ  کرده است. بر اساس گزارش ها سن تتو زدن بر بدن نیز درایران روز به روز پایین تر می رود. حالا تتودیگر به عنوان بخشی از زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جوانان بدنشان را با نقش های ظریف یا پر جزئیات رنگین می کنند. کنار ترقوه، روی ساق پا، مچ دست و یا حتی کنار پهلو و دنده ها برای دختران و برای مردان پشت کمر و کاور کامل دست از جمله عضو هایی است که طرح‌ های مختلفی برای همیشه آنجا جا خوش می کند مگر آنکه از تتو آنقدر خسته شوند که رنج و درد پاک کردن تتو را به جان بخرند.

*تتو داشتن جرم نیست اما انجامش غیر قانونی است!

تزئین پوست با نقوش و طرح‌های مختلف کاری است که از قدیم در سراسر دنیا مرسوم بوده. انجام خالکوبی یا تتو در ایران نیز سابقه ای بسیار کهن دارد و بعد از اسلام نیز انداختن این نقش و نگارها یا به عبارتی خالکوبی همچنان رواج داشته است. حکایت پهلوان قزوینی که پیش دلاک می رود و از او می خواهد که بر شانه اش نقش یك شیر را رسم كند اما تحمل درد سوزن را ندارد … در مثنوی معنوی زبانزد است. با این همه و با وجود آنکه داشتن تتو در ایران جرم نیست و خالکوبی در قانون مجازات، جرم انگاری نشده اما انجام این عمل در آرایشگاه ها و به صورت علنی ممنوع و غیر قانونی است!

با دو تتوکار شیرازی از جیک و پوک تتو گفت و گو کردیم از طرح های مورد علاقه جوانان تا قیمت و غیر قانونی بودن کارشان. از رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران نیز درباره نظارت بر کار تتوکاران پرسیدیم.

*تتو زدن از نسل جوان به نسل های قبلی سرایت کرده است

یک تتوکار با سابقه در گفت و گو با «شهر مردم» با اشاره به اینکه بیشترین مشتریان او از میان گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال هستند گفت: جوان‌های دهه هشتادی عمدتا برای انجام تتو پیش تتو آرتیست های جوان تر می روند وازاین رو می‌توانم بگویم سن تتو خیلی پایین تر از رنج سنی مشتریان من است.

نیما باغبان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم بگوییم که تتو زدن در میان جوانان ایرانی فراگیر شده است افزود: محبوبیت تتو در میان نسل جدید بسیار زیاد است و این فراگیری حتی از نسل جوان به نسل میانسال نیز سرایت کرده است. چنانکه من مشتری جوانی داشتم که به همراه پدرش برای تتو زدن آمده بودند پدری که سنی در حدود ۶۰ سال داشت و او نیز از انجام تتو خیلی هیجان زده و خوشحال بود و این نشان می‌دهد که تتو زدن تا حدود زیادی قبح اش را از دست داده و دیگر مثل گذشته این تصور که تتو مخصوص آدم های خلافکار است از میان رفته است و دید به تتو تنها تولید زیبایی شده است.

وی با اشاره به تاثیر منفی تورم و رکود اقتصادی بر تعداد مشتریان در ادامه اظهار کرد: از سال ۹۵ تا کنون به طور نسبی تعداد متقاضیان تتو کمتر شده است و می توانم بگویم شرایط اقتصادی در آن زمان بهتر بود و مشتری نیز بیشتر؛ اما اکنون تعداد مشتریان درکل بازار من و دیگر همکارانم کم شده است با این وجود مطمئنم اگر شرایط اقتصادی بهتر شود تعداد مشتریان خیلی بیشتر خواهد شد.

*کف و سقف هزینه های تتو چقدر است؟

باغبان درخصوص هزینه های تتو گفت: هر تتو آرتیستی شرایط خودش را برای کار دارد یکی به صورت ساعتی کار می‌کند و یکی پروژه ای. من شخصا با توجه به سابقه کارم بر اساس نوع و جزئیات طرح و اینکه کجای بدن کار می شود قیمت می‌دهم. گذاشتن حتی یک نقطه کوچک بر بدن از ۱ میلیون ۵۰۰ هزارتومان آغاز می شود و ماکسیمم قیمت را نوع و اندازه و جزئیات طرح مشخص می کند اما گاه این عدد تا ۱۰۰میلیون تومان میرسد مثلا تتو کامل کمر قیمتی معادل ۱۰۰ میلیون تومان دارد. البته تتو آرتیست هایی حرفه ای در تهران قیمت های بسیار بیشتری می گیرند مثلا ۴۰۰ میلیون تومان برای تتو کامل یک دست، اما این قیمت ها مربوط به تهران است. از سوی دیگر در همین شیراز هم تتو آرتیست های جوانی هستند که هزینه های بسیار کمتری می گیرند.

این تتوکار اظهار کرد: به طور کلی آنچه در فضای مجازی و همکاران خانم دیده و شنیده ام، طرح‌های تتوهای رایج میان خانم ها تکست های مختلف یا طرح های مینیمال و خطی است و بین آقایان طرح های پیچیده و سایه دار پر طرفدارتراست. عده ای از آقایان طرح های خشن چون گرگ و شیر انتخاب می کنند و عده ای هم طرح های مدرن. میان آقایان تتو بر روی دست هواداران زیادی دارد.

* مشتریان تتو اغلب افراد عصبی هستند!

این تتوکار باسابقه در ادامه با اشاره به اینکه در طول تجربه کاریش به نتیجه رسیده که زدن تتو ارتباط مستقیمی با عصبی بودن شخص دارد گفت: چیز جالبی که من در طول سالیان کارم به تجربه دریافتم این است که کسانی که تتو می زنند اغلب افرادی عصبی هستند زیرا این زخم زدن مدام ‏بر تن و دردی که ناشی از این زخم است به نوعی رنج و فشارهای عصبی فرد را تخلیه می‌کند  و می توانم بگویم هرچه قدر تتو بزرگتر باشد میزان ‏عصبی بودن شخص بیشتر است که نماد بارز آن تتلوست! من خودم نیز همه تتوهایم را زمانی بر بدنم نقش کردم که عصبی ‏یا ناراحت بودم. ‏

*هیچ صنفی ما را گردن نمی گیرد!

این تتو کار در پایان با اشاره به اینکه بعد از نزدیک به ده سال کار کردن و رایج شدن تتو در جامعه هنوز جواب این سوال را نگرفته ایم که آیا این شغل مجاز است یا غیر مجاز؟ گفت: درحالیکه ابزار کار ما همان ابزار کار مجازی است که در آرایشگاه های زنانه با آن تتو ابرو و آرایش دائم بر صورت انجام میدهند اما نقش زدن با همین ابزار بر دیگر بخش های بدن گویا غیر مجاز است!

*زیر ۱۸ سال هستید تتو نزنید که پشیمان می شوید!

یک بانوی تتوکار جوان نیز گفت: به تازگی مردم نسبت به تتو آگاه تر شده اند وجز آنکه قبح تتو در ذهنشان شکسته است نقش‌هایی تتو می کنند که مربوط به حرفه یا علاقه شان است یا تکست‌هایی که به آنها روحیه مثبت می‌دهد یا از آرزوها و اهدافشان را به یادشان می آورد.

«حمیده» با اشاره به اینکه مشتریان من از همه قشری هستند افزود: اتفاق جالبی که افتاده مثبت شدن دید مردم نسبت به تتو است و من اکنون از همه قشری از کارمند تا پرستار مشتری دارم. به طوریکه چندی پیش مشتری خانمی داشتم با سنی بالای ۶۰ سال و این خود نشان از تغییر دید به تتو است.

وی در خصوص هزینه های تتو گفت:  قیمت تتو به تجربه تتو آرتیست بستگی بسیار زیادی دارد و غیر از آن به متریال مورد استفاده و ماندگاری و کیفیت آن؛ اما بر اساس اندازه و جزئیات طرح، کف قیمت برای کوچکترین طرح ها از ۳۰۰ تا ۱ میلیون تومان آغاز می شود و ماکسیم قیمت نیز به اندازه و جای طرح بستگی دارد.

این بانوی تتوکار با تاکید براینکه قانونی برای خود دارد که برای مشتریان زیر ۱۸ سال تتو نزند گفت: پیش آمده که مشتری نوجوانی به همراه مادرش آمده و من با رضایت او برایش طرح زده ام، اما توصیه می کنم جوانان زیر سن ۱۸ سال اقدام به زدن تتو نکنند چرا که هنوز شخصیت شان شکل نگرفته است و احتمال ‏‏پشیمان شدنشان بسیار زیاد است.‏ همچنین کسی که می‌خواهد تتو بزند حتما طرحش را خودش انتخاب کند چون پشیمانی از تتو درد بسیاری برای پاک کردن آن در پی دارد. در واقع پاک کردن تتو و برگرداندن پوست به شکل اولیه امکان پذیر نیست و پاک کردن تتو با لیزر نیز بسیار دردناک تر از زدن تتو است.

تهدید به جای نظارت!

وزارت بهداشت برای کسانی که اقدام به خالکوبی، تتو و پیرسینگ می‌کنند، محدودیت‌های خاصی وضع کرده و انجام آن در آرایشگاه‌ها و دیگر اماکن در صورتی که زیر نظر پزشک نباشد، ممنوع اعلام کرده است اما تتو در کلینیک‌های زیبایی نیز به صورت رسمی انجام نمی‌شود (این کلینیک ها تنها موردی را که به صورت رسمی اعلام می کنند رفع تتو با استفاده از لیزراست) آرایشگاه ها و سالن های زیبایی هم انجام این کار را به صورت آشکار گردن می گیرند! از آنجا که به جز تتو ابرو و آرایش دائم در آرایشگاه های زنانه، تتو در دیگر نقاط بدن ممنوع و غیرمجاز محسوب می شود، فعالیت خیلی از افراد تتوکار که مجوزی ندارند به صورت زیرزمینی و مخفیانه صورت میگرد تتو کاران نیز با همه محدودیت ها به کار خود ادامه می دهند اما مردم برای انجام تتو جز مهارت تتوکار که قابل بررسی است بهداشتی بودن وسایل و سلامت مواد را باید به خدا سپرده و دل به دریا بزنند!

رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران مردانه در گفت و گو با شهر مردم با اشاره به اینکه انجام تتو در تمام سالن های زیبایی ممنوع است گفت: به دلیل غیر قانونی خواندن این شغل توسط اداره اماکن ما به تمامی سالن‌های زیبایی در این خصوص هشدار داده‌ایم و آنها را از انجام تتو منع کرده ایم و اگر مواردی از انجام تتو در آرایشگاه های مردانه دیده شود حتما با آن واحد صنفی برخورد می کنیم. به همین دلیل این کار تنها به صورت زیر زمینی در خانه های مشتریان یا خانه های تتوکاران انجام می گیرد. تتوکاران نیز مشتریان خود را با تبلیغات اینترنتی و یا به صورت معرفی پیدا می کنند.

علی اکبر عاشوری در پاسخ به این سوال که منع سالن های مجوز دار از انجام تتو با توجه به گسترش علاقمندی مردم باعث زیر زمینی شدن این کار شده که ممکن است خطرات بهداشتی به دنبال داشته باشد، آیا راهی برای نظارت بر کار تتو کاران در نظر گرفته شده است افزود: به سبب انجام این کار با سوزن، احتمال آلوده شدن خون یا عفونت‌های پوستی وجود دارد از این رو این کار باید در کلینیک های زیبایی با نظارت دکتر و متخصصان پوست انجام شود  که متاسفانه کلینیک های زیبایی نیز مجاز به انجام تتو نیستند . از این رو تنها راهی که مردم برای باقی مانده، انتخاب تتو کار معتمد است وگرنه خطرجانی در این نوع فعالیت ها، زیبا جویان را تهدید می کند.

true
true
جیک و پوک تتو در سالن های زیر زمینی شیراز
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true