×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تولید خودروهای تجاری به ریل سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باز می‌گردد؟

تولید خودروهای تجاری به ریل سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باز می‌گردد؟ مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت در حالی به تازگی از اجرایی شدن طرح تحول در صنعت خودرو تا بازه زمانی دو سال آینده رای خودروها و بن‌سازه‌های قدیمی تجاری و باری خبر داده است که به نظر می‌رسد به دلایل مختلف، روند دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در این حوزه در سال‌های اخیر به کندی در جریان بوده است.

به گزارش شهر مردم به نقل از بازار مشترک– الهام صادقی: حدود دوسال و نیم قبل بود که آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌‌سازان خودروی کشور از انحراف بزرگی سخن گفت که در زمینه حرکت در حوزه خودروهای تجاری در کشور رخ داده و موجب شده تا روند دستیابی با اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در این خصوص به کندی در جریان باشد، آنچه که به اعتقاد وی دلیلش البته تولید کم و گران بودن قطعات چنین خودروهایی بوده است.

معیاری برای توسعه ‌یافتگی

آن زمان این اظهار نظر را در حالی شاهد بوده ایم که صنعت خودروسازی از جمله خودروهای تجاری ارزش و جایگاه ویژه ای در اقتصادی کشورهای جهان دارد و البته بخشی از آن به جایگاهی بازمی‌گردد که در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش دارد، شاید به همین دلیل است که این امر در زیر مجموعه شاخص‌هایی قرار می‌گیرد که از آن در قالب معیاری برای توسعه ‌یافتگی یاد می‌شود.

بحثی که با توجه به ارتباط گسترده آن با زنجیرهای پایین‌ دستی همچنین بالا دستی تولید، صنعتی کلیدی بوده و بنابراین به وضوح جایگاه اش در روند رونق تولید و توسعه صنعتی را به نمایش می‌گذارد.

این در حالی بوده که گاها دلایلی از جمله بی ثباتی نرخ ارز و موارد دیگری مانند کاهش درآمدهای نفتی، همچنین ارزش پول ملی موجب می‌شود تا به دلیل افزایش هزینه‌های تولید خودرو به ویژه خودروهای باری و تجاری در این زمینه همچنان شاهد وابستگی به واردات باشیم.

نباید همه توپ‌ها را به زمین دلایل خارجی انداخت

به این موارد البته دغدغه‌های مربوط به نظام تامین مالی، تحریم‌ها و … را نیز باید اضافه کرد، آنچه که باعث شده تا همچنان شاهد روند کندی در زمینه دستیابی به اهداف مودر نظر در سال‌های اخیر باشیم، به طور نمونه از نظر کارشناسان تحریم‌‌های بین‌المللی را شاید بتوان سدی بزرگ در این خصوص در نظر گرفت.

با این وجود واقعیت این بوده که نباید همه توپ‌ها را به زمین دلایل خارجی انداخت چرا که دلایل داخلی از جمله چالش‌های مربوط به فعالیت شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه مانند ایران‌خودرو دیزل نیز موجب شده تا نتوانیم براساس اهداف تعیین شده در این خصوص پیش برویم، شرکتی که ضرر و زیان زیادی را متحمل شده هرچند که سرانجام موفق شده تا میزان تولیداتش را افزایش دهد و با بانک‌‌ها در این خصوص توافق‌نامه امضا کند تا سرمایه در گردش ایجاد شده و در کنار آن نیز بتواند در راستای فروش محصولاتی مانند آموبولانس و اتوبوس به ارگان‌های مختلف اقداماتی را انجام دهد.

داخلی‌سازی قطعات تا ضرورت توجیه اقتصادی

true
true
تولید خودروهای تجاری به ریل سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باز می‌گردد؟
true
true
true