×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تغییر و تحول در فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای پس از ۲ دهه

تغییر و تحول در فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای پس از ۲ دهه ، فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی بعد از ۲ دهه فعالیت اکنون در آستانه تغییر و تحولات اساسی قرار دارد.

به گزارش شهرمردم ، جهانی شدن ورزش‌های زورخانه‌ای با رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۰ با تاسیس کمیته‌ی «فراملی کردن ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای» آغاز شد و با انجام پژوهش‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی و مطالعات علمی و رایزنی‌های بین المللی، فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای با مشارکت مقامات عالی رتبه ورزشی ۲۲ کشور جهان در مهر ماه ۱۳۸۳ تاسیس شد.

طی ۲۰ سال گذشته ریاست فدراسیون بین‌المللی برعهده محسن مهرعلیزاده بود.

بعد از گذشت این مدت از روند بین‌المللی کردن این ورزش سنتی و باستانی کشورمان که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم ایران اسلامی دارد، اما با انتقاد زیادی مواجه است. رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف خود با ورزشکاران ضمن تاکید و توجه به ورزش زورخانه‌ای بر بین‌المللی کردن آن نیز تاکید داشتند.

اول آذر امسال یک بار دیگر مدال‌آوران، مسئولان و قهرمانان بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. در ابتدای دیدار، تیم جوانان زورخانه‌ای کشورمان در حضور رهبر انقلاب برنامه زیبایی را اجرا کردند که مورد توجه ایشان نیز قرار گرفت. ایشان با تشکر از ورزش باستانی زیبای تعدادی از نوجوانان و جوانان در آغاز این دیدار گفتند: همان‌گونه که سال‌های قبل به مسئولان ورزشی گفته شد، ورزش باستانی ظرفیت تبدیل به یک ورزش بین‌المللی را دارد و باید در این مسیر تلاش شود. در حاشیه دیدار ورزشکاران با رهبر انقلاب، تعدادی از نوجوانان ورزشکار که دقایقی در حسینیه امام خمینی (ره) به اجرای ورزش باستانی پرداختند، با معظم‌له تصویر یادگاری ثبت کردند.

در همین راستا فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی برای پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با بین‌المللی کردن این رشته، نخستین اجلاس بررسی فرصت‌ها و چالش‌های توسعه ملی به ویژه بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را به مدت ۲ روز ( ۲۲ و ۲۳ دی ماه) در سالن زنده یاد فارسی در آکادمی ملی المپیک با حضور نمایندگان ۴۳ کشور برگزار کرد.

درخواست شرکت‌کنندگان در اجلاس برای حضور وزیر ورزش در فدراسیون بین‌المللی

به گزارش شهرمردم ، مهرعلی باران‌چشمه رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سمینار بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها در توسعه و بین‌المللی کردن ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را در کشورمان میزبان کردیم. اول آذر ماه توفیق دیدار جامعه ورزش و مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی با رهبر معظم انقلاب حاصل شد و تیم ورزش زورخانه‌ای برای اولین بار آنجا اجرا داشت. مقام معظم رهبری در ابتدای فرمایشات خود در خصوص بین‌المللی شدن این ورزش تاکید کردند. حقیقا از همان جا به ذهن ما آمد که بتوانیم چنین سمینار بین‌المللی را برگزار کنیم و برای همین ستادی تشکیل دادیم و بررسی کردیم که در ۲۰ سال گذشته‌ای که آقا فرموده بودند و البته تلاش خوبی هم صورت گرفته، کار به کجا کشیده و چرا حضرت آقا دوباره تاکید کردند. این ورزش در ۱۸ سال گذشته به خیلی از کشورها رفته و آموزش داده شده و یک سری هزینه هم انجام شده و حتی در برخی کشورها مانند جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و عراق نیز زورخانه تاسیس شده، ولی چه شده که این روند ادامه پیدا نکرده و باعث گلایه‌مندی حضرت آقا شده است.

وی ادامه داد: بین‌المللی کردن این ورزش طی چندین سال با نوسان و فراز و نشیب همراه بود و شناسایی کردیم که دیدیم ۵۰ کشوری که در این رشته فعال هستند، علاقمندند که کمک کنند این رشته جهانی و بین‌المللی شود. در این اجلاس نمایندگان ۳۸ کشور از قاره‌های اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا حضور داشتند و نمایندگان ۵ کشور نیز فیلم فرستادند. به شخصه به این جمع‌بندی رسیدم که چرا ورزشی که یک سابقه دیرینه تقریبا ۹۰۰ ساله دارد و خاستگاه آن در ایران است حمایت نشده؛ به خصوص در ۴ تا ۵ سال گذشته با توجه به شرایط کرونا فدراسیون بین‌المللی برنامه‌ای، مسابقه‌ای و حتی نشستی نیز برگزار نکرده است.

باران‌چمشه یادآور شد: گلایه نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این سمینار این بود و می‌گفتند که اولین باری که اساسنامه فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای را تصویب کردیم و رای دادیم آنجا گفتیم که کسی که وزیر ورزش وقت ایران می‌شود باید مسوولیت فدراسیون بین‌المللی را برعهده داشته باشد و به نوعی وزیر ورزش باید کمک و حمایت کند تا این ورزش توسعه پیدا کند و درخواست داشتند که متولی این ورزش باید وزیر ورزش باشد و اگر چنین باشد، جهانی شدنش قابل دسترسی است و اگر نباشد نمی‌شود و به نظرم حرفشان کاملا منطقی است.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰ که به فدراسیون آمدن تا الان نه یک مسابقه آسیایی و نه جهانی و حتی یک سمینار بین‌المللی نیز برگزار نشده است و برای من خیلی جالب بود که افراد مطالبی گفتند که در ۲۰ سال گذشته در کشورشان این رشته فعال بوده اما به شدت گلایه‌مند بودند و می‌گویند که حرفی را بزنید که عمل کنید.

رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی تصریح کرد: هم اینک پایگاه بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای در کشور وجود دارد، منتهی آن حمایت که بایستی  از آن انجام شود صورت نمی‌گیرد، ما آماده‌ایم در این زمینه کمک کنیم که با چه روشی می‌توان تا این رشته را بین‌المللی کنیم، البته زمینه آن در کشور فراهم است. الان نمی‌توان به صورت کامل گفت بلکه پیشنهاداتی از سوی برخی کشورها دیگر وجود دارد که جمع‌بندی خواهیم کرد. در این اجلاس نمایندگان ۳۸ کشور به صورت حضوری و ۵ کشور نیز به صورت تصویری و فیلم راهکار و نظرات خود را بیان کردند.

حال بعد از گذشت ۲ روز از این اجلاس قرار است تغییرات اساسی در فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای رخ دهد.

true
true
تغییر و تحول در فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای پس از ۲ دهه
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true