×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
تب انتخاباتی در کشور/ تله «عدم اجماع» پیش پای جبهه انقلاب

تب انتخاباتی در کشور/ تله «عدم اجماع» پیش پای جبهه انقلاب، سه روز مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اخبار مربوط به کاندیداها و آخرین اظهارات‌شان را می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

به گزارش شهر مردم، روزشمار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ۳ روز مانده تا زمان برگزاری انتخابات رسیده است. تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری بیشتر روی سفرهای استانی متمرکز شده و آخرین فرصت حضور در قاب رسانه روز گذشته برای هر ۶ نامزد، در پنجمین مناظره تلویزیونی فراهم شد. فرصتی که به جمع بندی نقطه نظرات این کاندیداهای ریاست جمهوری اختصاص یافت و تا این لحظه نمودار نظرسنجی‌ها هرلحظه به نفع یا ضرر نامزدها بالا و پایین می‌شود.

روز گذشته (سه‌شنبه)، ساعاتی قبل از آغاز پنجمین مناظره انتخاباتی ۶ کاندیدای ریاست جمهوری، رهبر انقلاب به مناسبت عید غدیر در جمع مردم ۵ استان کشور سخنرانی و نکات مهمی در خصوص معیارهای کاندیدای اصلح بیان کردند. ایشان «آویزان نبودن و عدم اعتماد به غرب» را یکی از شاخص‌های مهم نامزدها عنوان کردند و فرمودند: «بعضی از سیاسیون در کشور ما تصور می‌کنند که باید آویزان به این قدرت و آن قدرت بشوند و بدون آویزان شدن به فلان قدرت معروف و بزرگ کشور نمی‌شود پیش رفت». رهبر انقلاب تاکید کردند: «در آینده هم به حول و قوه الهی ملت ایران اجازه نخواهد داد که سرنوشتش را دیگران بنویسند»

*آخرین تحلیل مراکز نظرسنجی ‎ درخصوص اجماع در جبهه انقلاب

از سوی دیگر، کنش و واکنش‌های نامزدها، سیاسیون و هواداران کاندیداها در سراسر کشور، برای جذب بیشترین رأی، داغ شده است. اصولگرایان به خصوص طرفداران «سعید جلیلی» و «محمدباقر قالیباف» علاوه بر تبلیغ نامزد متبوعشان، اصرار بر کناره‌گیری یکی به نفع دیگری دارند. بازار انتشار نظرسنجی‌ها به نقل از منابع معتبر شامل «مرکز تحقیقات صداوسیما، ایسپا، مرکز پژوهش‌های مجلس، متا (وابسته به دانشگاه امام صادق)، شناخت» نیز پر حرارت است. وجه مشترک نتایج این مراکز، عدم کسب رأی لازم توسط هرکدام از نامزدها در مرحله اول است.

*تلاش‌ها و هشدارها درباره اجماع نیروهای انقلاب

توصیه به ائتلاف و اجماع در جبهه انقلاب نیز از سوی سیاسیون و فعالان رسانه‌ای اصولگرا ضروری خوانده می‌شود. «حسین شریعتمداری» مدیرمسئول روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود نوشته «ائتلاف نامزدهای اصولگرا یک ضرورت اسلامی و انقلابی است. اصلاح‌طلبان با یک عملیات روانی می‌خواهند آن‌ها را در حالتی از رودربایستی قرار داده و مانع از ائتلاف و کناره‌گیری‌شان شوند». در دیگر سو «محسن میردامادی» دبیرکل حزب منحله مشارکت نیز در گفتگو با روزنامه اعتماد گفته «اگر اجماع میان اصولگرایان صورت نگیرد، پزشکیان رأی اول را می‌آورد.»

در همین راستا، این چند روز پایانی، اخبار زیادی در فضای مجازی تحت عنوان «انصراف» و «ائتلاف» چند نامزد به نفع دیگری به صورت گسترده مطرح می‌شود. این نکته حتی بارها از سوی «مسعود پزشکیان» مطرح شد که به صورت مستقیم «علیرضا زاکانی» و «امیرحسین قاضی‌زاده» را مورد اشاره قرار می‌داد و با عبارت‌هایی چون «تا پایان انتخابات می‌مانید؟» یا «امیدوارم تا پایان انتخابات بمانید و حداقل اینجا با مردم صادق باشید» به فرضیه «تلاش اصلاح‌طلبان برای ایجاد شکاف در جبهه انقلاب» دامن می‌زد.

*سیاست جریان اصلاحات: عدم ائتلاف نامزدهای اصولگرا

برخی ناظران سیاسی بر این باورند که «جریان اصلاح‌طلب که این روزها تمرکز خود را بر رأی‌آوری پزشکیان متمرکز کرده، به صورت هدفمند و در راستای عملیات روانی نفع را در چند دستگی جریان موسوم به جبهه انقلاب می‌داند. اگر در پایان عده‌ای به مصلحت قصد داشته باشند تا روی کاندیدای واحدی ائتلاف کنند، عملیات روانی اصلاحات با هشتگ #نامزدپوششی، ادامه مسیر می‌دهد و اگر فشارهای روانی مانع تحقق ائتلاف شود، باز هم نقشه اصلاحات برای ایجاد چندگانگی در این جریان موسوم محقق شده است. از سوی دیگر عده‌ای معتقدند که «سیاست اصلاحات در این دوره از انتخابات برای ایجاد فضای دوقطبی و چندقطبی راه به جایی نخواهد برد»

البته اخبار ضد و نقیض انصراف کاندیداها در میان هواداران «محمد باقر قالیباف» و «سعید جلیلی» نیز از روز گذشته با قوت بیشتری نسبت به روزهای قبل در حال انتشار است. تا جایی که هر دو این نامزدها به طریقی اعلام کردند تا پایان ادامه خواهند داد. قالیباف پس از سفر به تبریز در گفتگویی ویدئویی در رابطه با شایعه کناره‌گیری خود گفت: «کناره‌گیری من از انتخابات شایعه است و معمولاً این بحث‌ها همیشه وجود دارد. به درخواست فرزندان شهدا و به دلیل وظیفه ملی در میدان حضور پیدا کردم. اگر جدی نبودم در مجلس بودم و رئیس یک قوه هم بودم اما شرایط کشور به گونه‌ای است که لازم است قانون برنامه هفتم برای رشد اقتصاد عملیاتی شود» سعید جلیلی نیز در توئیتی نسبت به این اخبار واکنش نشان داد و نوشت: «مصمم ایستاده‌ایم»

روزنامه وطن امروز در تحلیلی پیرامون کناره‌گیری دو نامزد انتخاباتی آورده است: «کناره‌گیری قالیباف ممکن است به پیروزی پزشکیان در همان دور اول منتهی شود بنابراین انصراف جلیلی کم ریسک‌تر است. مطابق بررسی‌های دقیق انجام شده در نظرسنجی‌های مختلف میان آقایان سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی در صورت انصراف کمترین میزان انتقال رأی به سبد پزشکیان را دارد و در صدورت انصراف قالیباف، ۴ برابر میزان انتقال رأی جلیلی، رأی به سبد پزشکیان اضافه می‌شود که حتی در شرایطی ممکن است به پیروزی پزشکیان در دور اول منتهی شود.»

پس از پایان آخرین مناظره انتخاباتی، «جلیلی»، «قالیباف» و «پزشکیان» عازم چند استان شدند. پزشکیان راهی «کرمان» و سپس «یزد» شد، جلیلی نیز به «کرمان» رفت و قالیباف هم ابتدا به «تبریز» و سپس به سمت «اهواز» پرواز کرد.

*پزشکیان: دروغ نخواهم گفت، خیانت نخواهم کرد

«مسعود پزشکیان» در کرمان به شهید سلیمانی، باهنر و مرحوم هاشمی رفسنجانی درود فرستاد و گفت: «ما آمده‌ایم محرومیت جامعه را از بین ببریم و نگذاریم عده‌ای خاص هرکاری بخواهند انجام دهند و بگویند مردم اینگونه می‌خواهند»، او سپس در سفر به یزد، در مسجد حظیره گفت: «به شما قول می‌دهم دروغ نخواهم گفت، خیانت نخواهم کرد، صادق خواهم بود و با تمام وجود برای ایران و ایرانی تلاش خواهم کرد»

پزشکیان اظهار کرد: «من فردی مانند شما هستم. اگر کاری از دستمان بربیاید تلاش خواهیم کرد همراه شما و با شما ایرانی سربلند بسازیم. کسی می‌تواند در مقابل مظلوم بایستد و از حق مردم دفاع کند که پست و مقام فریبش ندهد زیرا اگر من نوعی به عنوان نماینده بترسم از حق مردم دفاع کنم، محافظه‌کار می‌شوم»

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین در گردهمایی حامیان خود که در سالن شهید بهشتی مشهد، اظهار کرد: «شور و شوق شما دور از انتظار من است. برادران و خواهران من هم یکی مثل شما هم هستم و یکی از شما مردمم و دوست دارم صدای شما را در کشور اعلام کنم و صدای شما را هم بشنوم»

*جلیلی: نمی‌شود در معادن استان کرمان عده‌ای حقوق ناچیز و عده‌ای حقوق نجومی بگیرند

«سعید جلیلی» نیز در جمع مردم کرمان با بیان اینکه «امروز همان‌ها که رشد اقتصادی کشور را صفر کردند می‌گویند کشور را به ما بسپارید»، گفت: «سخن این افراد القای ناامیدی و نگاه به فلان قدرت است». جلیلی همچنین با اشاره به لزوم بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های استان کرمان و همچنین برقرار عدالت تاکید کرد: «نمی‌شود در معادن استان کرمان عده‌ای حقوق ناچیز و عده‌ای حقوق نجومی بگیرند»

*قالیباف: تا سال آینده دومین پایتخت اقتصادی را در سواحل عمان و دریای هند برپا می‌کنم

«محمدباقر قالیباف» هم در سفر به استان آذربایجان شرقی گردهمایی هواداران خود در سالن پورشریفی تبریز، بر تأثیر منفی تحریم بر اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: «تحریم‌های ظالمانه حتماً ما را عقب انداخته و سختی داشته است و اگر خواست و اراده مردم مبنی بر انتخاب و تشکیل دولت خدمت و پیشرفت باشد، موضوع رفع تحریم‌ها را در سریع‌ترین زمان در راستای قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی که طبق فرمایش مقام معظم رهبری بهترین قانون است، دنبال خواهم کرد.»

وی در ادامه به انتقاد از دولت روحانی پرداخت و گفت: «امروز در برنامه‌های انتخاباتی بوی حرف‌هایی می‌آید که می‌خواهند کشور را به سالیانی برگردانند که کشور دچار رکود بود و همه چیز را به تحریم‌ها گره می‌زدند». او تاکید کرد که «پس از خروج آمریکا از برجام، دولت جناب روحانی گفتند به ما دو هفته فرصت بدهید اما شد سه هفته، چهار هفته». قالیباف همچنین به وعده خود مبنی بر تأسیس پایتخت اقتصادی اصرار کرد و گفت: «تا سال آینده دومین پایتخت اقتصادی کشور را در سواحل عمان و دریای هند برپا خواهم کرد»

قالیباف همچنین در جمع مردم اهواز ضمن اعلام هشدار مبنی بر بازگشت ایران به دهه ۹۰ گفت: «این شما مردم هستید که نباید اجازه بدهید دوران کسانی که در گذشته نه مشکلی حل کردند بلکه بر مشکلات، اختلاف‌ها و دوگانگی بین مردم مسؤولان دمیدند، تکرار شود»

به نقل از مهر، «علیرضا زاکانی» دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در جمع دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: «مردم باید سالار بودن خود را باید با بازخواست و نظارت مسئولان تحقق بخشند و کار مردم با حضور پای صندوق رأی به پایان نمی‌رسد»

true
true
تب انتخاباتی در کشور/ تله «عدم اجماع» پیش پای جبهه انقلاب
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true