×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بی سامانی طرح ساماندهی اتباع در فارس

به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار شهر مردم، براساس تحقیقات میدانی خبرنگار روزنامه شهر مردم با وجود اینکه مسئولان استان فارس پیش از این خبر از تخلیه اتباع از بافت اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) بعد از دومین حمله تروریستی به این حرم مطهر داده بودند، اما در سال تحصیلی جدید شاهد ثبت نام شوکه کننده اتباع در برخی از مدارس منطقه ۸ شهرداری شیراز یا همان بافت تاریخی بودیم و در یکی از مدارس این منطقه در محله گودعربان از ۳۲۰ دانش آموز ثبت نامی در یک مدرسه تعداد ۳۱۰ نفر آنها اتباع خارجی هستند که این آمار نگران کننده است.

*وعده ۳۰ روزه اداره اتباع که بی نتیجه ماند

در اول شهریور امسال بهرنگ قربانی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس اعلام کرد که سکونت اتباع بیگانه در محدوده اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع) ممنوع است و افزود: این تصمیم به دنبال حادثه تروریستی اخیر در حرم مطهر شاهچراغ (ع) اتخاذ شده و بر اساس آن مالکان منازل مسکونی محدوده اطراف حرم اجازه واگذاری منازل خود را چه به شکل رهن یا اجاره به اتباع بیگانه را نخواهند داشت.

وی به طور رسمی به رسانه ها گفت: این مسئله به شکل پیامک برای شهروندان ارسال شده و به زودی به اتباع نیز اعلام خواهد شد که حق سکونت در این محدوده را ندارند و در یک بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ روزه باید نسبت به تخلیه این مکان ها اقدام کنند.

ما در پایان مدت زمان اعلامی توسط این مقام مسئول قرار داریم و نه تنها هیچ اتباعی اقدام به ترک این محلات نکردند بلکه تعداد آنها روز به روز رو به افزایش است که تعداد دانش آموزان ثبت نامی در مدارس این محلات شاهدی بر این موضوع است. مسئولان استان با وجود راه اندازی قرارگاه ساماندهی اتباع خارجی همچنان هیچ اقدام موثری در این زمینه انجام نداده‌اند.

*قانون ثبت نام دانش آموزان ایرانی به اتباع در مدارس، ۶۰ به ۴۰ است / برخی محلات دانش آموز ایرانی ندارند

محمد گودرزی، مسئول امور دانش آموزان اتباع خارجه اداره کل آموزش و پرورش فارس در گفتگو با ما، از تغییر شیوه نامه ثبت نام دانش آموزان خارجی در مدارس در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: دانش آموزان اتباع ابتدا وارد سامانه مهاجرین می شوند و در یک بازده زمانی، مشخصات خود را وارد کرده و شناسه ای دریافت می کنند، و بعد با این شناسه در سایت سهما که ویژه اتباع است لینک شده و بعد از دریافت کد یکتا براساس نوع اقامت، برای ثبت نام به مدرسه مراجعه کند. گودرزی به ما آمار دقیقی از ثبت نام دانش آموزان اتباع در سال جدید نداد و در این باره گفت: سامانه کشوری مشکلاتی دارد و ما در حال حاضر نمی‌توانیم به آن متصل شده و آمار دقیقی ارائه دهیم اما آمار بسیار بالاست. وی تاکید کرد: هیچ مدرسه ویژه اتباع در استان فارس نداریم و دانش آموزان اتباع در کنار دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل می شوند اما باید قانون ۴۰ به ۶۰ در مدارس رعایت شوند یعنی مدارس باید ثبت نامی مدارس ۶۰ درصد دانش آموزان ایرانی و ۴۰ درصد اتباع باشند و هیچ مدرسه ای اجازه ثبت نام اتباع بیش از ۴۰ درصد ظرفیت خود را ندارد. این مقام مسئول در مورد مدرسه ای در محله گودعربان در بافت تاریخی شیراز و نزدیک به حرم مطهر شاهچراغ (ع) که ۹۷ درصد دانش آموزان آن را اتباع خارجی تشکیل می دهند، عنوان کرد: در برخی از محلات دیگر دانش آموز ایرانی وجود ندارد و به علت سکونت تعداد بالای اتباع خارجی در این محلات، شاهد چنین شرایطی در مدرسع آن محله هستیم. گودرزی متذکر شد: ما در منطقه ۸ شهرداری شیراز یا همان بافت تاریخی با توجه به حوادث اخیر و تصمیمات گرفته شده در این حوزه ثبت نام دانش آموز جدید اتباع نداریم و این دانش آموزان از قبل بودند و کلاس اولی هایی که ثبت نام می شوند، حتما دارای کارت آمایش یا گذرنامه هستند.

*مسئولان حوزه اتباع پاسخگو نیستند

براساس تحقیقات ما در سال گذشته یک کلاس ششم از مدرسه مذکور تحصیلات خود را تمام کرده و به سطح بالاتر و مدرسه ای دیگر رفته‌اند اما به ازای آن کلاس ششمی، دو کلاس اول به این مدرسه اضافه شده است، که برخی از این دانش آموزان جدیدالورود به کشور بوده و در دسته اتباع خارجی بدون مجوز دسته بندی می شوند، این مدرسه در منطقه ۸ شهرداری شیراز در بافت تاریخی شهر و در جوار حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) قرار دارد، جایی که به گفته مسئولان قرار بود تا پایان شهریور خالی از اتباع شود. ما با معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس تماس گرفتیم و وی عنوان کرد که در بحث اتباع خارجی، اداره امور اتباع در جریان ریزه‌کاری‌ها است و وی فقط بحث های کلان این حوزه را پیگیری می کند. مدیرکل اداره اتباع، نیز حاضر به گفتگو نشده و صحبت در این زمینه را مصلحت ندانستند. البته برخی دیگر از مسئولان نیز معتقد هستند در حال انجام کارهای اساسی در این حوزه هستیم اما تا پیش از انجام کار و اجرای مصوبات با توجه به حساس بودن این موضوع، نباید در رسانه ها به آن پرداخت چون سبب حساسیت در جامعه و سازمان های حقوق بشری می شود، ولی براساس تجربه اینها چیزی جز وعده سر خرمن نیست، مردم بارها این وعده و وعیدها را شنیده‌اند و نتیجه آن چیزی جز دو بار حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) و کشته شدن ۱۵ تن از شهروندان نبوده است، استان فارس و به ویژه شهر شیراز در حال اشغال نرم توسط اتباع غیرمجاز است اما مسئولان ما همچنان در خواب خرگوشی به سر می برند.

اتباع خارجی همواره یکی از چالش های استان فارس بوده است و بر همین اساس، استاندار فارس در اردیبهشت سال گذشته از راه‌اندازی قرارگاه ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز در فارس خبر داد، قرارگاهی که تاکنون هیچ خروجی نداشته است و طرح ساماندهی اتباع خارجی در استان فارس همچنان بی سر و سامان مانده است و هیچ مسئولی پاسخ صحیحی در این زمینه به رسانه ها و مردم نمی دهد.

true
true
بی سامانی طرح ساماندهی اتباع در فارس
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true