×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
برپایی هنرمندانه انتخاباتی سرنوشت‌ساز در فارس پهناور

برپایی هنرمندانه انتخاباتی سرنوشت‌ساز در فارس پهناور ، اهمیت مشارکت انتخاباتی و پاسداشت برگه‌های رایی که از مسیر مردم‌سالاری سرنوشت ملت را می‌سازد، امروز بیشتر از گذشته نیازمند تبیین فراگیر است و در این راه، چه ابزاری کارآمدتر از هنر که جذبه ذاتی آن هر مخاطبی را به شنیدن و دیدن محتوایش وامی‌دارد.

به گزارش خبرنگار شهرمردم ، هنر به عنوان عنصری زیبا و جذاب برای ذائقه عمومی مردم، همواره در مسیر ساخت جامعه نقشی پررنگ را به عهده گرفته و بخوبی از پس آن برآمده است، چه آنجا که ابزاری برای تضعیف فرهنگ‌های ملل شده و چه آنجا که برای اقناع عمومی به کار گرفته شده است.

از این رو به جرات می‌توان هنر را عنصری پررنگ و با وزن بالا در ساخت و بازنمایی جامعه دانست که نمی‌توان از نقش و اثرگذاری آن غافل بود؛ چنانکه رهبر فرزانه انقلاب نیز می‌فرمایند: ” ابزارهای هنری بی‌شک، رساترین، بلیغ‌ترین و کاری‌ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است. ”

امروز ابزار کارای هنر به کرات برای مقابله با آرمان‌های ایران اسلامی به کار گرفته شده و تمدن مخالف، تلاش کرده تا ذهن و روح جوان و نوجوان ایرانی را در تسخیر محتوای ریخته در این قالب درآورد.

از این رو حالا که هنر در سیاست و اجتماع تنیده شده، باید جایگاه آن در صدر جامعه قرار گیرد و هنرمندان برای اعتلای آرمان‌های انقلاب بکوشند.

انتخابات یکی از عرصه‌های مهم سیاسی و اجتماعی است که برپایی مداوم آن بیش از ۴۰ سال سند مقبولیت و افتخاری برای نظام برآمده از مردم‌سالاری دینی ایران است؛ با توجه به تاثیر و اقبالی که هنر و هنرمندان در سطح جامعه دارند، باید زمینه مشارکت اجتماعی و حضور پرشور دیگر افراد جامعه را در این رویداد سرنوشت‌ساز فراهم کنند.

نای توانمند هنرمندان در دمیدن روح امید به جامعه

رئیس بسیج هنرمندان فارس معتقد است که هنرمندان با “دمیدن روح امید” در جامعه می توانند زمینه‌ مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنند.

او پیش‌بینی کرده که در این گونه مقاطع حساس همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری، هنرمندان ما حضور وسیعتری را فارغ از نگرش‌ها و جناح بندی‌های سیاسی و انتخاباتی داشته‌اند.

نقش هنرمندان به عنوان طیفی از جامعه که برای مردم شناخته شده است می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد و البته این نقش باید با نگرشی بی طرف، برای تشویق و ترغیب مردم برای حضور در این جریان ایفا شود.

ایجاد فضای نشاط و امیدواری در جامعه در زمان حاضر، به روشنی می‌تواند بسترساز افزایش مشارکت انتخاباتی باشد و هنرمند از راه‌های مختلف مانند تبیین هنرمندان دستاوردها و واقعیت‌ها و ایجاد فضای نشاط و شادابی در جامعه می‌تواند به هموار کردناین بستر کمک کند.

نقش‌آفرینی هنرمندانه در فرآیند انتخابات

اینکه هنرمندان چطور می‌توانند و چگونه قرار است به برپایی پرشور انتخابات پیش روی ایران اسلامی کمک کنند را از رئیس بسیج هنرمندان فارس جویا شدیم.

به گزارش شهرمردم ، سید مصطفی موسوی به ایرنا گفت: امروز مدعی هستیم که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و در بستر این فرهنگ طیف‌های روحانیت، علما و حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، اهالی فرهنگ و هنرمندان و معلمان فعالیت می کنند که هر یک نقش تعیین‌کننده‌ای در ترغیب مردم برای حضور در انتخابات و جریان سازی ‌های فرهنگی ایفا می‌کنند.

به گفته او هنرمندان در میان مردم چهره‌هایی تاثیرگذار و دوست داشتنی‌اند، مردم به هنرمندان علاقمند هستند و با استفاده از این وجهه می‌توانند مردم را برای حضور پای صندوق‌های رای تشویق کنند یا اینکه خودشان نقشی در احراز کرسی‌ها نمایندگی داشته باشند.

به عقیده موسوی اگر شرایطی فراهم شود که هنرمندان بتوانند مردم را از طریق رسانه‌های جمعی دعوت به مشارکت کنند، قطعا می‌تواند موثر واقع شود؛ البته که هر هنرمندی نمی تواند برای یک نامزد انتخاباتی به طور خاص تبلیغ کند.

برپایی هنرمندانه انتخاباتی سرنوشت‌ساز در فارس پهناور

تدارک اهالی هنر برای برپایی هنرمندانه انتخاباتی سرنوشت‌ساز

سازمان بسیج هنرمندان فارس، باورمند به اثرگذاری بی‌بدیل هنر، همه ظرفیت هنری خود را برای برپایی انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ پای کار آورده و اهداف خود را هم برای هنرمندان و هم با هنرمندان و برای مردم طراحی کرده است.

بسیج هنرمندان فارس کوشیده تا با راهبردهای محتوایی روشن برگرفته از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب به اجرای برنامه‌های خود بپردازد؛ نشست‌های تبیینی متعدد برگزار کند، فضاسازی هنرمندانه شهری را در دستور کار قرار داده، تولید محتوا و رزمایش‌های مجازی برگزار می‌کند، برنامههای مطالبه‌گری و تریبون آزاد و اردوهای راهیان پیشرفت تدارک دیده و قرار است با برپایی غرفه‌های خیابانی، جشنواره‌ها و مسابقه‌های فرهنگی و هنری وراه‌اندازی کارناوال‌ها، جُنگ و جشن‌های شهری و برنامه‌هایی ویژه مناطق مهروم، نشاط و شادابی را مهمان کوچه و خیابان‌های فارس کند.رئیس بسیج هنرمندان فارس درباره راهبرد محتوایی که این سازمان در پیش گرفته از تهیه محتوای انتخاباتی با استفاده از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب و ارائه به رسانه‌های جمعی در قالب یک خط خبری و ارسال ۱۵ هزار پیامک به جامعه هنری استان تا در زمینه انتخاب اصلح تا روز برپایی این رویداد خبر داد.

برپایی نشست‌های تبیینی از دیگر برنامه‌های بسیج هنرمندان فارس است که موسوی درباره آن توضیح داد: تشکیل جلسات روشنگری با حضور اساتید فرهنگ و هنر با انجمن ها و گروه های هنری در فضای مجازی، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور بانوان هنرمند و نقش موثرآنان در شرکت در انتخابات، برگزاری نشست‌های اندیشه‌ورزی با حضور مسئولان انجمن‌های هنری ده گانه و کانون‌های بسیج هنرمندان نواحی و برگزاری نشست با حضور افراد نخبه و تاثیرگذار قشر مانند اساتید دانشکده‌های هنر، ظرفیت‌های هنری مساجد، محلات، فرهنگسراها و انجمن ها و کانون های هنری برای تبیین مواضع نظام اسلامی و اهمیت حضور فعال در انتخابات از برنامه‌هایی است که برای جامعه هنری استان روشنگری خواهد کرد.هنرمندان بسیجی فارس ظرفیت‌های هنری خود را برای امیدآفرینی و نشاط و شور انتخاباتی به کوچه و خیابان‌ها و فضای مجازی فارس می‌آورند؛ تئاتر خیابانی، شعر طنز، نمایشگاه‌های هنری، فضاسازی شهری و تهیه فیلم‌های کوتاه بخشی از برنامه‌های آنها در روزهای پیش‌رو است.

فضاسازی شهری، بخشی دیگر از برنامه‌های بسیج هنرمندان است که قرار است با محتوا و تنظیمی هنرمندانه برای عموم مردم روشنگری و آگاهی بخشی کند؛ به گفته موسوی تهیه کلیپ، نماهنگ و تیزر انتخاباتی برای پخش در تلویزیون‌های شهری، تهیه و چاپ پوستر، نشریه و بروشور با موضوع انتخابات جهت اکران در فضاسازی شهری، تهیه طرح‌های تبلیغاتی برای چاپ و نصب در سطح شهر توسط شهرداری شیراز و آماده‌سازی نمایشگاه خیابانی با موضوع (انتخاب) و رونمائی آن در فضای مجازی از این دست برنامه‌ها است.

با توجه به اینکه امروز فضای مجازی واقعی‌تر از همیشه در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نقش‌آفرینی می‌کند، هنرمندان بسیجی فارس نیز از این ظرفیت غافل نمانده و از آن صحنه‌ای برای نقش‌آفرینی ساخته‌اند.

آنطور که رئیس بسیج هنرمندان فارس گفت کار گروه تولید محتوا با ظرفیت انجمن های تخصصی هنری و اساتید رشته هنر تشکیل شده تا نقش‌آفرینی عالمانه‌تری در این صحنه رخ دهد؛ تشکیل و به روز رسانی کانال‌ها و گروه های مجازی برای حمایت مادی و معنوی از تولیدکنندگان و خالقان آثار جذاب و انگیزشی و تهیه تولیدات رسانه ای مانند عکس نوشته، کلیپ، نماهنگ، تیزر، پادکست صوتی، پوستر، موشن گرافیک و فیلم کوتاه و چاپ نشریه و ویژه‌نامه و کتاب با رویکرد هنری در موضوع انتخابات، تهیه فیلم‌های کوتاه و کلیپ اختصاصی مصاحبه از هنرمندان برای دعوت به حضور پرشور در انتخابات و کلیپ اشعار انگیزشی شاعران فارس برنامه‌ریزی شده و در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود.

موسوی اضافه کرد: تشکیل باشگاه طنزپردازان انقلاب اسلامی و تولیدات هنری مانند تئاتر طنز انتخاباتی، کلیپ‌های طنز انتخاباتی با برای انتشار در فضای مجازی نیز از برنامه‌های اثرگذاری است که به شورآفرینی انتخاباتی می‌انجامد.

هنرمندان بسیجی فارس در این صحنه، مناطق محروم استان را هم ندیده نگرفته و رویدادهایی را برای نشاط آفرینی در این مناطق طرح‌ریزی کرده‌اند؛ به گفته رئیس بسیج هنرمندان فارس اجرای طرح سینما سیار و اکران فیلم‌هایی با محتوای تبیینی و روشنگری در مناطق محروم و حاشیه شهر شیراز و اجرای بازی‌های بومی و محلی روستایی و عشایری از برنامه‌هایی است که با هدف شورآفرینی انتخاباتی در مناطق محروم پیش‌بینی و اجرایی شده است.

جُنگ و جشن شهری و کارناوال‌های هنری هم به شهرهای فارس می‌آیند تا با خود شور و نشاط بیاورند؛ به گفته موسوی هنرمندان بسیجی فارس قرار است در دهه مبارک فجر و دیگر مناسبت‌های پیش‌رو در فضای عمومی در قالب جنگ‌های شادی استنداپ کمدی و تئاتر اجرا کنند.

او همچنین از اجرای میدانی گروه‌های سرود و موسیقی‌های حماسی و ارزشی متناسب با انتخابات در سطح شهر و راه‌اندازی کارناوال سیار هنری با عنوان “گامی به سوی آینده” در نقاط مختلف شهری، مصاحبه با مردم و اجرای برنامه های هنری طنز ۲۰ دقیقه ای با موضوع انتخاباتی خبر داد.

موسوی اضافه کرد: برپایی غرفه و نمایشگاه خیابانی با موضوع انتخاب، غرفه‌های بداهه نویسی خط و نقاشی با موضوع انتخابات در بوستان‌های شهری طی دهه مبارک فجر، اجرای جشنواره شعر با موضوع تجلی حضور و شبهای شعر طنز انتخاباتی، برگزاری مسابقه عکس موبایلی و مسابقه خوشنویسی با موضوع رای اولی‌ها و برگزاری مسابقه مقاله نویسی با عنوان لبیک به رهبرم برای بیان دیدگاه جوانان از دیگر برنامه‌هایی است که همراه با نشاط و امید، شور انتخاباتی می‌آفریند.

تبیین، کارآمد در امیدواری و مشارکت انتخاباتی

تبیین دستاوردها و نقاط مثبت و اهمیت حراست از داشته‌ها و ارزش‌ها نکته مهم و بیش از آن ضروری است که بیش از یکسال است همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است.

تاثیرگذاری تبین دستاوردها و نقاط مثبت بر ایجاد امید در مردم نیاز به توضیح ندارد و بدیهی است که امیدواری سبب‌ساز افزایش مشارکت انتخاباتی و سپس مطالبه‌گری مردم از مسئولان خواهد شد.

اجرای اردوهای راهیان پیشرفت و آبادانی از امسال با هدف معرفی داشته‌ها و پیشرفت‌های ایران اسلامی به جوانان و نوجوان در دستور کار قرار گرفته است.

بسیج هنرمندان نیز برنامه‌ریزی کرده تا این ماه اردوهای راهیان پیشرفت را با حضور هنرمندان شاخص و انجمن‌های هنری بسیج در مراکز علمی و صنعتی استان و کشور برپا کند و دستاوردهای انقلاب اسلامی را به هنرمندان فارسی منهکس کند.

علاوه بر آن نشست‌های مطالبه گری، تریبون آزاد و مناظره نیز در این ایام برای هنرمندان فارس برنامه‌ریزی شده و به گفته موسوی قرار است نشست‌های تخصصی هنرمندان با حضور کاندیداهای نمایندگی مجلس برای مطالبه گری و ارائه برنامه‌های هنری او در حوزه فرهنگ و هنر برپا شود، برپایی “کافه گفتگو” و حلقه‌های بحث و مناظره در ۹ دانشکده هنر شیراز با ظرفیت ۱۰ هزار دانشجوی رشته‌های مختلف هنری نیز از دیگر برنامه‌هایی است که تا پیش از انتخابات ۱۱ اسفندماه اجرا می‌شود.

او اضافه کرد: برپایی تریبون آزاد شهری در ورودی دانشگاه‌ها و میدان‌های اصلی شهری و اجرای برنامه‌های شورآفرینی هنری در فضاهای شهری به برپایی پرشور و شعور انتخابات کمک می‌کند.

ابزار هنر تا اندازه‌ای به کمک برپایی انتخابات آمده تا نقشی سازنده در سرنوشت‌سازی ایرانیان داشته باشد، هرچند معتقدیم ظرفیت آن بیشتر، عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد بود اگر علاوه بر همه اینها، هنرمندان فارسی همراه با سلاح هنرشان، خودجوش به این میدان بیایند.

true
true
برپایی هنرمندانه انتخاباتی سرنوشت‌ساز در فارس پهناور
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true