×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بررسی اهمیت نظامی و سیاسی عملیات وعده صادق؛ ایران طرح‌های جایگزین را در نظر دارد

بررسی اهمیت نظامی و سیاسی عملیات وعده صادق؛ ایران طرح‌های جایگزین را در نظر دارد ، تحلیل‎گر مسائل بین‌الملل، گفت که عملیات موشکی و پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی تلنگری مناسب برای این رژیم بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساعات آغازین روز یکشنبه، ۲۶ فروردین، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

عملیات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران بازتاب گسترده‌ای را در سطح جهان داشته و علاوه بر رسانه‌ها، کارشناسان و مقام‌های کشور‌های مختلف به این اقدام پرداخته‌اند.

رسانه‌های بین‌المللی در توصیف این عملیات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران، نوشتند که ایران نخستین حمله مستقیم خود را علیه رژیم صهیونیستی اجرا کرد.

حمله ایران به اراضی اشغالی تلنگری مناسب به رژیم صهیونیستی بود

به گزارش شهرمردم ، در همین رابطه حسن لاسجردی، تحلیل‎گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره پیام عملیات موشکی و پهپادی وعده صادق، گفت: به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه مدت‌ها اماکن، افراد و مواضعی را علیه ایران هدف قرار داده و عملیات نظامی انجام داده، و همچنین با توجه به مجموعه حوادث و اتفاقات منطقه‌ای، فکر می‌کرد که ایران قصد واکنش نخواهد داشت.

لاسجردی با بیان اینکه در افکار عمومی این‌طور به نظر می‌رسید که ایران به دلایل مختلفی قصد تلافی نداشته و خواهان انجام اقدامی در این زمینه نبوده است، اظهار کرد: این عملیات نظامی (عملیات وعده صادق) نشان داد که اگر ایران تصمیم بگیرد اسرائیل را تنبیه کند و نسبت به جنایت‎های آن واکنش داشته باشد حتما این کار را انجام خواهد داد.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر این است که رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که اقداماتی را اعم از ترور، هدف قرار دادن مراکز، جنگ روانی و فعالیت‌های تبلیغاتی علیه ایران انجام داد، بیان کرد: این زنجیره باید در نهایت قطع می‌شد و تلنگری به اسرائیل می‌خورد.

تحلیل‎گر مسائل بین‌الملل، تاکید کرد: این حمله تلنگری مناسب نسبت به همه اتفاقاتی بود که اسرائیل در آن نقش داشت.

قدرت‌های جهانی خواهان مدیریت بحران هستند

لاسجردی در بخشی دیگر با اشاره به تصویب نشدن قطعنامه در نشست اضطراری شورای امنیت درباره اوضاع منطقه، گفت: خاورمیانه اگر متشنج شود متغیر‌های اقتصاد جهانی، یعنی نفت و انرژی، بورس و بازار‌های جهانی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: اگر می‌بینیم که شورای امنیت تشکیل جلسه می‌دهد و نسبت به موضوع اسرائیل واکنش هیجانی ندارد و اقدام سختی در نظر نمی‌گیرد، به دلیل منافع قدرت‌های بزرگ بوده و به این دلیل است که آن‌ها نیز به این باور رسیده‌اند که شرایط فعلی به شکلی نیست که یک جنگ دیگر آغاز شود.

لاسجردی اضافه کرد: دلیل دیگر برای صادر نشدن بیانیه و تصویب نشدن قطعنامه این است که وضعیت اقتصاد جهانی بعد از همه‌گیری کرونا و توقف ۲ ساله مناسبات تجاری در حال بازگشت به شرایط عادی است و آن‌ها (قدرت‌های جهانی) نمی‌خواهند شوکی دیگر به بازار‌های جهانی وارد کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا، عنوان کرد: به همین دلیل آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که تلاش کنند به اسرائیل امتیازی ندهند که تحریک شده و واکنش نشان دهد؛ قدرت‌های جهانی همچنین تصمیم گرفته‌اند که به اصطلاح مدیریت بحران کنند و وضعیت را کنترل کنند.

ایران قطعا طرح‌های جایگزین را در نظر دارد

لاسجردی درباره پاسخ ایران به واکنش نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی به عملیات وعده صادق، گفت: به‌طور حتم، وقتی ایران تصمیم می‌گیرد که به دشمن واکنشی مناسب نشان دهد حتما طرح‌های جایگزین را هم در نظر گرفته است.

به گفته وی، اسرائیل در گذشته هم تلاش کرده که با ایران وارد درگیری شود و ایران می‌دانسته که این رژیم برهم زننده ثبات در منطقه است؛ قدرت‌های بزرگ هم معمولا با این رژیم همکاری می‌کنند و به آن امتیاز می‌دهند. بنابراین، ایران با دقت بلندنظرانه و طولانی‎مدت به موضوع نگاه کرده است.

لاسجردی، تاکید کرد: اگر اسرائیل اقدامی انجام دهد، ایران طرح‌هایی برای واکنش به آن خواهد داشت.

عملیات وعده صادق از نظر نظامی بسیار مهم بود

تحلیل‎گر مسائل بین‎الملل، گفت: این عملیات نظامی از این جهت مهم است که قصد ایران این بود که روزنه‌ها و راه‌های نفوذ امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی را پیدا کند.

لاسجردی با اشاره به اینکه عملیات اخیر اولین حمله مستقیم ایران به اراضی اشغالی بود، اظهار کرد: این عملیات از نظر نظامی بسیار مهم بود و اگر ایران بخواهد دفعه بعد اقدامی علیه اسرائیل انجام دهد، به‌طور قطع مناطق مهم‌تری را هدف قرار خواهد داد.

وی اضافه کرد: این حمله در واقع عملیاتی آزمایشی بود و وقتی کسی راهی را می‌آموزد و مسیری جدید را می‌یابد اقدامات بعدی خود را با دقت، حجم و کیفیت بیشتری انجام خواهد داد.

لاسجردی، معتقد است که اسرائیل با توجه به تهدید‌هایی که دریافت کرده و اینکه در جبهه‌های دیگری هم درگیر است، احتمالا واکنشی نشان نخواهد داد، زیرا این کار به نفع این رژیم و قدرت‌های منطقه‌ای نخواهد بود.

تحلیل‎گر مسائل بین‌الملل، گفت: غربی‌ها نیز اذعان کرده‌اند که تنش در منطقه به منافع قدرت‌های منطقه‌ای و همچنین عموم جهان آسیب خواهد رساند؛ بنابراین همه تصمیم گرفته‌اند که مدیریت بحران را در دستور کار خود قرار دهند.

true
true
بررسی اهمیت نظامی و سیاسی عملیات وعده صادق؛ ایران طرح‌های جایگزین را در نظر دارد
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true