×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
ایران تاسیس بانک مشترک شانگهای را پیشنهاد کرد

ایران تاسیس بانک مشترک شانگهای را پیشنهاد کرد، سرپرست ریاست جمهوری در نخستین حضور ایران در اجلاس همکاری‌های شانگهای، گفت: پیشنهاد می‌کنیم شبکه مناطق آزاد مشترک ایجاد و بانک مشترک شانگهای به منظور توسعه همکاری‌ اعضای سازمان، تاسیس شود.

به گزارش شهر مردم، محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری در بیست و چهارمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که صبح امروز در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد با ایراد سخنانی گفت: عالیجنابان در ابتدای سخنم یاد و خاطره رئیس جمهور شهید آقای ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه شهید امیر عبداللهیان را گرامی می‌دارم و زحمات و نقش مؤثر آنها در پیشبرد دیپلماسی چند جانبه جمهوری اسلامی در سه سال گذشته به ویژه عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس را گرامی می‌دارم.

وی ضمن قدردانی از حفاظ همدردی و درخواست شرکت در مراسم رئیس جمهور شهید و همراهانش توسط کشورهای عضو شانگهای بیان کرد: از تلاش‌های صورت گرفته توسط آقای توقایف رئیس جمهور محترم قزاقستان و دولت این کشور در طول یک سال گذشته و در زمان ریاست بر سازمان همکاری شانگهای، کمال تشکر را دارم. همچنین عضویت کامل بلاروس در سازمان را به رئیس جمهور محترم و مردم محترم بلاروس تبریک می‌گویم.

مخبر همچنین به حوادث تروریستی اخیر در شهرهای دربند و مخاش قلعه در روسیه اشاره کرد و ضمن تسلیت و همدردی با آنها ادامه داد: حضار گرامی متأسفانه در ۹ ماه گذشته و برخلاف تمام موازین بین‌المللی، و هرگونه اخلاق انسانی شاهد موج گسترده‌ای از نسل کشی، جنایت جنگی و کشتار وسیع زنان و کودکان بی‌گناه غزه، توسط رژیم صهیونیستی هستیم. عالیجنابان تداوم جنایات وحشیانه و سازمان یافته رژیم صهیونیستی مورد حمایت آمریکا علیه مردم مقاوم و مظلوم غزه که جامعه بشری را در بهت و حیرت سازمان‌های بین‌المللی را در بی عملی فرو برده است را به شدت محکوم می‌کنیم.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه سخنانش در اجلاس شانگهای گفت: ما بر ضرورت اقدامات مؤثر کشورها به ویژه توسط اعضای سازمان همکاری شانگهای جهت توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و لزوم ارسال فوری، کافی و بلامانع کمک‌های بشردوستانه به غزه تاکید می‌کنیم.

مخبر به وجود فرصت‌های بی‌شماری در قلمرو کشورهای عضو شانگهای اشاره کرد و افزود: فرصت‌هایی در زمینه تجارت، تولید، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، گمرک، مخابرات و همچنین توسعه فناوری در زمینه هوش مصنوعی جهت تعامل وجود دارد که باید از آن به نفع رفاه ملت‌ها و تثبیت صلح پایدار و توسعه فراگیر در منطقه شانگ‌هایی و در سراسر جهان استفاده کرد.

وی فعال‌سازی کریدورهای ترانزیتی را که نقش کلیدی در تسهیل تجارت دارند، زمینه توسعه اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: همین کوریدورها نقش مهمی در ثبات سیاسی کشورهای عضو شانگهای ایفا خواهند کرد. معتقدیم اعضای سازمان همکاری شانگهای می‌توانند از طریق کریدور شمال جنوب و از طریق بنادر جنوبی ایران با هزینه کمتر و سرعت بیشتری به مبادلات تجاری با کشورهای جهان بپردازند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی مکمل یکدیگر هستند پیشنهاد می‌کنیم تا نسبت به ایجاد شبکه مناطق آزاد مشترک و برقراری پیمان‌های اقتصادی نظیر موافقتنامه تجارت ترجیحی و آزاد در سطح سازمان مبادرت شود. عالیجنابان جمهوری اسلامی ایران قویاً مخالف اعمال ابزارهای سیاسی به ویژه تحریم‌های یک جانبه ظالمانه در حوزه انرژی است. و به عنوان تولید کننده عمده منابع انرژی به ویژه نفت و گاز همواره سیاست چند جانبه گرایی در حوزه انرژی را دنبال نموده است.

مخبر افزود: جمهوری اسلامی ایران به طور فعال در تدوین سند راهبرد انرژی همکاری شانگهای مشارکت داشته از تثبیت و اجرای آن حمایت می‌کند. خوشبختانه موضوع استفاده از ارزهای ملی و افزایش سهم آنها در تسویه وجوه تجاری کشورهای عضو به صورت جدی در دستور کار سازمان قرار گرفته است و جمهوری اسلامی ایران از تداوم مذاکرات گروه‌های تخصصی در این زمینه تا حصول نتیجه نهایی یعنی کاهش و یا حذف دلار ر مبادلات چند جانبه حمایت می‌کند.

وی به تجربه به دست آمده در ذیل اتحادیه بانکی سازمان‌، گفت: به نظر ما تأسیس بانک مشترک شانگهای، می‌تواند موجب ارتقای سطح همکاری کشورهای عضو در حوزه‌های مالی و اقتصادی گردد. همچنین جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل خود را برای اجرایی‌سازی برنامه عملیاتی، همکاری‌های علمی و فناوری میان کشورهای عضو سازمان در حوزه‌های اولویت دار، به ویژه در حوزه جدیدترین فناوری‌های پزشکی، زیست فناوری و هوش مصنوعی اعلام می‌دارد.

به نقل از مهر، مخبر در پایان گفت: عالیجنابان؛ جمهوری اسلامی ایران از اسناد و تفاهمات صورت گرفته در سازمان شانگهای، از جمله سند جامع و بلند مدت استراتژیک توسعه همکاری سازمان و دیگر اسناد مرتبط، حمایت می‌کند.

true
true
ایران تاسیس بانک مشترک شانگهای را پیشنهاد کرد
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true