×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
ایجاد ناحیه صنایع‌دستی شیراز به کجا رسید؟

ایجاد ناحیه صنایع‌دستی شیراز به کجا رسید؟ناحیه تخصصی صنایع‌دستی شیراز که مصوبه سال ۱۳۹۶ هیأت وزیران است، پس از ۱۶سال وقفه در سفر رییس‌جمهور به فارس در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفته و اخیراً نیز نشست هم‌اندیشی طراحی این ناحیه صنعتی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران صنایع‌دستی برگزار شده است.

 

به گزارش شهر مردم، استان فارس در عرصه صنایع‌دستی به عنوان یکی از مهمترین و فعال‌ترین استان‌های کشور مطرح است و جزو پنج استان برتر در کشور شناخته می‌شود.

۱۲۰ رشته فعال در فارس

از ۲۵۰ رشته صنایع‌دستی موجود در کشور ۱۲۰ رشته در این استان وجود دارد که از این تعداد ۸۵ رشته صنایع‌دستی در فارس فعال است.

تداوم تلاش‌ها برای ایجاد ناحیه صنایع‌دستی شیراز؛ هم‌اندیشی با صاحب‌نظران

رشته‌های خاتم‌سازی، قلمزنی، کاشی هفت‌رنگ، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، نقاشی قهوه‌خانه‌ای، طراحی سنتی، گره‌چینی، گچبری، آیینه‌کاری، میناسازی، حجاری، جواهرسازی، چرم‌دوزی و نقاشی روی چرم، از مهمترین رشته‌های فعال صنایع‌دستی در فارس به شمار می‌روند.

آغاز عملیات اجرایی ۲۰مهرماه۱۴۰۲

از این رو راه‌اندازی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی در این استان می‌تواند نقش مهمی در رشد و توسعه این بخش ایفا کند.

این در حالیست که ایجاد ناحیه تخصصی صنایع‌دستی شیراز سالهاست در دستور کار است.

این پروژه که مصوبه سال ۱۳۹۶ هیات وزیران است، پس از ۱۶سال وقفه در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفت و عملیات اجرایی آن با انجام مراحل مکان‌یابی و اخذ استعلامات وتأییدیه از کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی توسعه فارس، در سفر مهرماه رئیس جمهور به استان فارس آغاز شد.

تداوم تلاش‌ها برای ایجاد ناحیه صنایع‌دستی شیراز؛ هم‌اندیشی با صاحب‌نظران

در حقیقت استارت عملیات اجرایی این پروژه در سفر رییس‌جمهور و هیأت دولت در شامگاه پنجشنبه ۲۰ مهرماه با حضور سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیرصمت زده شد.

 

برگزاری نشست هم‌اندیشی با هدف استفاده از نظرات متخصصان

اخیراً نیز جلسه‌ای با هدف استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران صنایع‌دستی در طراحی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی شیراز با حضور متخصصان در این زمینه برگزار شده است.

تداوم تلاش‌ها برای ایجاد ناحیه صنایع‌دستی شیراز؛ هم‌اندیشی با صاحب‌نظران

در این نشست هم‌اندیشی طراحی ناحیه تخصصی صنایع دستی نمایندگانی از استانداری فارس ،اداره‌کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس و دانشگاه هنر شیراز نیز حضور داشتند.

ضرورت رضایتمندی فعالان صنایع‌دستی

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در این باره گفت: در این زمینه تلاش می‌کنیم طراحی این ناحیه بگونه‌ای انجام شود که رضایتمندی فعالان صنایع‌دستی را کسب کند.

سید مصطفی هاشمی افزود:با توجه به اینکه این ناحیه تخصصی برای نخستین‌بار در سطح کشور احداث می‌شود لزوم استفاده از مشاوره‌ها و دیدگاه‌های افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه دارند بسیار ضروری است و برگزاری این نشست ها نیز به همین منظور انجام می‌شود تا با خرد جمعی و هم‌افزایی بتوانیم جامع‌ترین و کامل‌ترین نوع طراحی را که در برگیرنده همه مسائل فنی و اجرایی‌ست را انجام دهیم.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اضافه کرد: طراحی فضای ناحیه صنعتی و نیز واحدها بر اساس الگوی معماری سنتی و ایرانی -اسلامی، ایجاد مرکز نمایشگاهی، طراحی بخش‌های کارگاهی و نمایشگاهی در هر واحد و ایجاد نمادهای مرتبط با صنایع‌دستی از جمله مواردی هستند که در طراحی این ناحیه تخصصی مورد توجه قرارخواهد گرفت.

برخوردار از ماهیت گردشگری

هاشمی یادآور شد: این ناحیه صنعتی افزون بر اینکه مکانی برای تولید آثار صنایع‌دستی و هنری است، دارای ماهیت گردشگری نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه طراحی این ناحیه به نحوی انجام می‌شود که در آینده به یکی از جاذبه‌های گردشگری در شمال غرب شیراز تبدیل شود، افزود: عملیات اجرایی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی شیراز در اراضی به مساحت حدود ۴۰هکتار در شمال غرب شیراز در مدت ۱۵ماه انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: این ناحیه تخصصی قابلیت استقرار بیش از ۳۰۰ واحد صنایع دستی در قالب غرفه‌ها و کارگاه‌های تولیدی با اشتغال بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر را خواهد داشت .

۳۰هزار هنرمند در فارس

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی فارس نیز در این جلسه با اشاره به موقعیت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی راه‌اندازی این ناحیه تخصصی را در حفظ و بهبود این جایگاه مؤثر دانست و گفت: استان فارس با دارابودن ۳۰هزار هنرمند دارای مجوز و ۳۲هنرمند دارای نشان یونسکو از استان‌های مطرح در صنایع‌دستی است که این ناحیه صنعتی می‌تواند زمینه مناسبی برای ارتقای بیش از پیش این بخش را فراهم کند.

تداوم تلاش‌ها برای ایجاد ناحیه صنایع‌دستی شیراز؛ هم‌اندیشی با صاحب‌نظران

بهزاد احمدی فارسانی با بیان اینکه ۱۳گروه صنایع‌دستی وجود دارد گفت:استان فارس در برخی از گروه‌ها و رشته‌های صنایع‌دستی در سطح کشور شاخص است و بخش قابل‌توجهی از فضای ناحیه تخصصی صنایع‌دستی باید به رشته‌های مزیت‌دار استان تخصیص یابد.

اعلام آمادگی اداره‌کل میراث فرهنگی

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های استان، ایجاد این ناحیه حق هنرمندان فارس است گفت: اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع‌دستی و گردشگری فارس نیز همکاری‌های لازم را برای مشاوره در زمینه طراحی و جانمایی و نحوه استقرار صنایع‌دستی انجام خواهد داد.

تداوم تلاش‌ها برای ایجاد ناحیه صنایع‌دستی شیراز؛ هم‌اندیشی با صاحب‌نظران

هنرمندان صنایع‌دستی شیراز و دیگر شهرستان‌های فارس سال‌هاست که در انتظار ایجاد بازارچه، شهرک یا ناحیه صنعتی در این منطقه هستند تا ضمن افزایش تولید در این بخش بتوانند صنایع‌دستی خود را نیز عرضه کنند، لذا اتخاذ تدابیر لازم برای شتاب‌بخشی به راه‌اندازی این ناحیه صنعتی بیش از پیش ضرورت دارد

true
true
ایجاد ناحیه صنایع‌دستی شیراز به کجا رسید؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true