×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۲ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
اسلام هرگز به دنبال نهادینه کردن طب تجربی نیست

عبدالغفور مصطفایی – شهر مردم
ششمین همایش سیره نبوی پیامبر اسلام(ص) در طب‌ با حضور اساتید و صاحب نظران علم پزشکی‌ در شیراز، برگزار شد.
حجت الاسلام لطف‌ا… دژکام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز، در این همایش گفت: سیره پیامبر(ص) و دین اسلام در طب از اهمیت ویژه و تأثیر گذاری در سلامت جسم، روح و روان در قالب علم برگرفته شده که از تعالیم و سیره اسلامی، با تأسی از احادیث مرتبط با طب برخوردار است.
وی، با اشاره به اینکه اسلام به عنوان دینی هدایت‌گر، هرگز به دنبال نهادینه کردن طب تجربی نیست، بلکه باور‌ها، ارزش‌ها و جهان‌بینی دینی، توأم با اخلاق و فقه در دانش طب را مورد تأکید قرار داده است، افزود: در مدت ۴۰ سال گذشته، دانشگاه‌های رسمی طب و پزشکی با کمال جدیت، به مقوله اخلاق پزشکی پرداختند و آموزش و تدریس اخلاق پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگرفته از خواسته‌های دانش تجربی همراه با راهنمایی اخلاق است و در این راستا، توجه به جسم و روح انسان در مقوله سلامت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

◀ این همایش، جلوه وحدت حوزه و دانشگاه است
دبیر علمی همایش در ادامه این گردهمایی، گفت: تا کنون ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه ارسال و ۶۳ مقاله مورد بررسی قرار گرفته و ۷ مقاله برگزیده شده است و به صورت مجموعه مقالات، چاپ و در اختیار محققان، اساتید و دانشجویان قرار می گیرد.
محمود نجابت، با اشاره به اینکه این همایش، جلوه وحدت حوزه و دانشگاه است، افزود: در طی ۱۲ سال گذشته، پیامبر اکرم(ص) از سوی یکی از کشور‌های اروپایی، مورد هجمه قرار گرفت که با واکنش مسلمانان جهان، روبه رو شد، چرا که اسلام، دین هدایت و نیز آموزه‌های دینی بر نگرش و رفتار پزشکان تاثیرگذار بوده است.
وی، اظهار داشت: از نظرات اساتید، اندیشمندان و دانشجویان، در برگزاری ششمین همایش بین‌المللی سیره نبوی (ص) در طب استفاده شده است و با توجه به توصیه مقام معظم رهبری در خصوص بسنده نکردن به برپایی جلسات، ۱۰ نشست علمی همراه با کارگاه‌های تخصصی در ۲ روز آینده، برگزار می شود.
نجابت، برنامه ویژه نشست معضلات و آسیب‌های اجتماعی با همکاری سازمان‌های مرتبط را یکی از رویداد‌های مهم این همایش، دانست و گفت: نقش آموزه‌های دینی در آسیب‌های اجتماعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نشست تخصصی با آموزش و پروش فارس با حضور پروفسور گلشنی در خصوص آسیب شناسی تربیت دانش‌آموزان، از رویداد‌های مهم این دوره از همایش است.
دبیر علمی ششمین همایش بین‌المللی سیره نبوی(ص) در طب، برگزاری نشست بین‌الملل با حضور اساتید خارج از کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: از برنامه‌های این همایش، برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تسری دادن سیره نبوی در طب با نگاه به اسناد بالادستی است.
دبیر همایش گفت: این همایش، محل بیان وحدت اهل تشیع و تسنن و تبادل نظریه‌های جدید اندیشمندان در زمینه سیره نبوی پیامبر اسلام(ص) در طب است.

◀ دستاوردهای اسلام برای تعالی طب باید در مسیر تقویت نگاه معرفتی باشد
رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت در ادامه این همایش، بیان داشت: دستاوردهای اسلام برای تعالی طب باید در مسیر تقویت نگاه معرفتی باشد و در برگزاری همایش سیره نبوی در طب، شاهد تحقق رشد و تعالی علم پزشکی هستیم.
کامران باقری لنکرانی، افزود: در شرایط کنونی به ویژه در عرصه معرفت دینی، دچار فقر هستیم که همایش سیره نبوی(ص) در طب، می‌تواند این معضل را کاهش و یا از بین ببرد و نیز تقویت کننده نظریه‌ها است نه اینکه با اضافه کردن کلمه اسلامی به قسمتی از روان‌شناسی، رنگ و لعاب داده شود.

true
true
اسلام هرگز به دنبال نهادینه کردن طب تجربی نیست
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true