×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
از شعر خوانی شاعران ملی در وصف دُردانه شعر و ادب ایران تا رونمایی از تندیس ۴ هنرمند شهر

شهردار شیراز: شهرت شیراز در علم، فضل و هنر وظیفه مدیریت شهری و شورای شهر را سنگین‌تر می‌کند ، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، شهر شیراز از گذشته، به عنوان مهد شعر و ادب مطرح بود، زادگاه دو گوهر شعر و ادب پارسی، حافظ، سعدی و بسیاری از شاعران بلند مرتبه دیگر که زیر سایه شیخ اجل و لسان الغیب، کمتر دیده شدند، شهری که خاکش ادب پرور است، واپسین روز از هفتگانه شهر راز و آخرین روز از هفته پاسداشت پایتخت فرهنگ و ادب، شیراز جنت طراز، اما در حالی در شامگاه چهارشنبه شب به پایان رسید که آخرین برنامه های هفته شیراز، به آیین شب شعر ملی شیراز و شعرخوانی دردانه های ادبیات این شهر ادب پرور و رونمایی از سردیس ۴ نفر از پیشکسوتان هنر شیراز، اختصاص داشت.

رئیس شورای شهر شیراز، در آیین شب شعر ملی شیراز در باغ جهان نما، با پاسداشت هفته شیراز و تقدیر از برگزارکنندگان مراسم هفته شیراز، گفت: امسال برنامه های هفته شیراز، به خوبی برگزار شد که از همه دست اندرکاران، به ویژه سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری، هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب شهر شیراز و همه کسانی که مقدمات این برنامه را فراهم کردند، کمال قدردانی را دارم.

سیدابراهیم حسینی، با اشاره به برخی ویژگی های منحصر به فرد شهر شیراز، افزود: اگر بخواهیم بگوییم شیراز، محل شعر و ادب، شهر باغ‌ها، بوستان‌ها، بهار نارنج، مردمان خوب و خوش ذات و میهمان نواز، خاستگاه شعر و شعور، حکمت و فلسفه، مرکز همه علوم، معلم همه شهرها و…است، همه اینها صحیح است، اما در یک کلام، می توان گفت شیراز، شیراز است و این القاب همه شیراز نیست.

وی، تصریح کرد: شیراز، یگانه است و ما وظیفه داریم، نمونه و یگانه بودن آن را پاس بداریم. رئیس شورای شهر شیراز، ادامه داد: امروز شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز، تمام همت خود را به میدان آورده تا آنچه به عنوان زیرساخت برای رفاه، آسایش، امید و آینده مردم لازم است، فراهم کند و در این راستا، به کمک فکری هنرمندان، بزرگان و صاحبان اندیشه نیاز داریم.

حسینی، گفت: در کمتر از سه سال گذشته، بودجه این شهر ۵ برابر شده، اما بودجه فرهنگی، بیش از ۱۲ برابر شده و تصور می‌کنیم هنوز کم است.

*از قامت بلند شیراز در شعر، ادب و اندیشه تا رونمایی از سردیس پیشکسوتان هنر شیراز

شهردار شیراز هم در آیین شب شعر ملی شیراز و رونمایی از سردیس پیشکسوتان هنر شیراز، گفت: قامت شیراز در شعر، ادب و اندیشه، بسیار بلند و شاخص است و ویژگی های این کلان شهر، وظیفه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر شیراز را سنگین تر می کند تا به وظایف خود عمل کنند.

محمد حسن اسدی، اظهار داشت: این مراسم در راستای هنرنمایی تعدادی از شاعران ملی و استانی و تجلیل و قدردانی از  هنرمندان شهر شیراز، برگزار شد.

وی، با تقدیر از دست اندرکاران اجرای برنامه های هفته نکوداشت شیراز، افزود: طی یک هفته گذشته، برنامه های متنوع و متعدد در سطح محلات شهر شیراز، برگزار  شد و امید است برنامه ها، مورد قبول شهروندان شیراز، قرار بگیرد.

شهردار کلان شهر شیراز، تصریح کرد: شعر یک فن، یک تخصص و یک هنر است و افرادی که شعر سرودند، این سر‌وده ها از ابتکارات خود آن ها است.

اسدی، ادامه داد: خوشحالیم از اینکه شیراز، شهر علم، فضل و هنر است و ویژگی های این کلان شهر، وظیفه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر شیراز را سنگین تر می کند، تا به وظایف خود عمل کند.

وی، تصریح کرد: گاهی با یک بیت و یا یک مصرع شعر، می توان یک مثنوی سرود و هنر شعر قدیم و به ویژه شعر معاصر، می تواند حق مطلب را ادا کند.

شهردار کلان شهر شیراز، با اشاره به اینکه باید به هنر شعر و به این صنعت توجه داشت، تاکید کرد: قامت شیراز در شعر، ادب و اندیشه بسیار بلند و شاخص است و می توانیم با این ظرفیت، در کنار هنرمندان و شعرا، اقدامات بسیاری انجام دهیم.

وی، با اشاره به وضعیت مناسب باغ جهان نما، گفت: همچنین جا دارد از اقدامات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز که در راستای حفظ و نگهداری از مجموعه تاریخی باغ جهان نما، فعالیت دارد و توانسته این باغ را به خوبی برای شهروندان حفظ کند، تقدیر کنیم.

*شیراز شهری با پیشینه غنی تاریخی

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این آیین، ضمن گرامیداشت هفته شیراز، گفت: همه روزها، هفته و ماه ها برای ما و شهروندان این کلان شهر، روز شیراز است. محمدعلی چوبینی، افزود: نیمه اردیبهشت و فضای بهشتی شهر شیراز، بهانه ای است برای آن که به خود یادآوری کنیم که در چه شهری، زندگی می کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، تصریح کرد: این شهر و کشور، یک تاریخ، هنر و پیشینه غنی دارد. چوبینی، ادامه داد: در هفته نکوداشت شیراز، رویداد و برنامه های متنوع و متفاوتی در سطح محلات شهر شیراز برگزار شد و حسن ختام اجرای برنامه های هفته نکوداشت شیراز، همچون سال گذشته، برگزاری مراسم شب ملی بود که با حضور هنرمندان ملی و استانی برگزار شد.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، همچنین از اجرای دو رویداد نقاشی خط سعدی در محوطه مجموعه ارگ کریمخانی و جشنواره پالوده و بستنی شیرازی از روز شانزدهم تا ۲۰ اردیبهشت و رویداد نقاشیخط سعدی از روز دوازدهم تا سی‌ام اردیبهشت، در جهت ساخت یک مستند با دارا بودن پیوست رسانه‌ای، برای معرفی فالوده و بستنی شهر شیراز، اجرای ویژه برنامه نکوداشت هفته شیراز در روز نوزدهم اردیبهشت، به عنوان برنامه اختتامیه این هفته، فضاسازی شهری و برگزاری جشنواره عکاسی، توزیع عرقیات بهار نارنج در فضاهای موکب‌گونه در دو محور زندیه و باغ عفیف‌ آباد، پخش پادکست شیراز در پروازهای فرودگاهی، برگزاری جشنواره شیراز ورزشی ویژه کودکان، طی روزهای شانزدهم تا نوزدهم اردیبهشت در محل پیاده ‌راه سلامت استاد شجریان، اجرای ویدئو مپینگ روز شیراز بر روی برج آزادی تهران، اجرای برنامه جنگ شادی در محل باغ عفیف‌آباد با حضور طنز پردازان برتر کشوری و استانی برای عموم شهروندان، طی روزهای شانزدهم، هفدهم و هجدهم اردیبهشت، تعویض قرآن کریم دروازه قرآن، برگزاری سه شب شعر در سه مکان مختلف، با عناوین شب شعر بهار نارنج با حضور شیرازی سرایان در محل سالن همایش‌های شهر، شب شعر طنزخند در باغ دلگشا و شب شعر نکوداشت هفته شیراز در محل باغ جهان ‌نما، غبارروبی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، توسط مجموعه مدیریت شهری و مسئولان، اجرای ویژه برنامه هفته نکوداشت شیراز در محل هتل هما، با دعوت از مسئولان و هنرمندان شیرازی همچون محمود پاک نیت و محمد فیلی و تجلیل و قدردانی از این دو هنرمند فاخر، به عنوان  برخی از برنامه های هفته نکوداشت شیراز، یاد کرد که طی این هفته برگزار شد.

در ادامه این مراسم، از سردیس ۴ نفر از پیشکسوتان هنر و اساتید گرانقدر شهر شیراز، از جمله استاد رحیم هودی، پیشکسوت هنرهای نمایشی فارس و کشور و حسین علی صرافت، پیشکشوت هنر کاشی نگاری و کاشی کاری شیراز، استاد هادی سیف و استاد ساجدیان، در محل باغ جهان نما، رونمایی و از استاد هودی و استاد صرافت، تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است در مراسم شب شعر ملی شیراز که به مناسبت آیین پایانی گرامیداشت هفته شیراز و به میزبانی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، برگزار شد، صدرا ذوالریاستین، شاعر و نویسنده معاصر شیرازی، اسماعیل امینی، حامد عسکری، امیر مرزبان و حسنا محمدزاده، شاعران مطرح و برجسته کشوری، به شعرخوانی پرداختند.

شعرخوانی محمد حسین بهرامیان، سید محمد امین جعفری، سیده اعظم حسینی، سجاد حیدری قیری، احد ده بزرگی، مجتبی صادقی، رضا طیب زاده، هادی فردوسی، غلامرضا کافی، هاشم کرونی، محمد مرادی و طیبه نیکو، شاعران اهل شیراز و استان فارس، از دیگر بخش های این برنامه بود.

true
true
از شعر خوانی شاعران ملی در وصف دُردانه شعر و ادب ایران تا رونمایی از تندیس ۴ هنرمند شهر
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true