×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
گاردین: جنگ غزه به نماد شکست اخلاقی و سیاست خارجی بایدن تبدیل شده است

گاردین: جنگ غزه به نماد شکست اخلاقی و سیاست خارجی بایدن تبدیل شده است،  روزنامه گاردین با اشاره به تداوم حمایت تسلیحاتی دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی نوشت: جنگ غزه به نماد شکست اخلاقی و سیاست خارجی بایدن تبدیل شده است.

به گزارش روز سه شنبه شهرمردم، گاردین نوشت: از آغاز جنگ غزه، بایدن تقرییا حمایت مطلق خود را از رژیم اسرائیل و سران آن نشان داده است. دولت او صدها محموله تسلیحاتی را ارسال کرده که امکان ادامه جنگ وحشیانه غزه را برای ارتش رژیم اسرائیل فراهم کرده است.

بایدن همچنین از حق وتوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، برای جلوگیری از چندین قطعنامه که خواستار آتش بس بودند، استفاده کرد. وی حتی مشروعیت دادگاه بین المللی دادگستری و دادگاه بین المللی کیفری را که از اقدامات تل آویو انتقاد می کردند، تضعیف کرد.

این گزارش افزود: بایدن تمایل دارد نمای یک نظم بین المللی مبتنی بر قوانین را برای حفاظت از اسرائیل و کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم تخریب کند.

رئیس جمهوری آمریکا اهرم فشار خود بر نتانیاهو را از دست داده است و این در حالیست که نخست وزیر اسرائیل همچنان به تضعیف او ادامه می دهد.

نتانیاهو به جای قدردانی از متحدی مانند بایدن که برای نزدیک به ۹ ماه چنین حمایت بی قید و شرطی را از این رژیم نشان داده و اغلب بر خلاف منافع خود و منافع بزرگتر آمریکا عمل کرده است، پیوسته از بایدن انتقاد کرده و مهم ترین متحد خود را نادیده گرفته و به چالش کشیده است – و هیچ بهایی نیز برای آن پرداخت نکرده است.

اکنون نخست‌وزیر رژیم اسرائیل علنا بایدن و دولت او را تمسخر می کند: نتانیاهو در ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد)، ویدئویی به زبان انگلیسی منتشر کرد که در آن ادعا می‌کرد آمریکا از ارسال سلاح‌هایی که اسرائیل برای ادامه جنگ غزه به آن نیاز دارد، خودداری می‌کند. در ۲۳ ژوئن(۳ تیر)، نتانیاهو به تحقیر بایدن و حمایت کلی آمریکا از این رژیم ادامه داد و به کابینه اسرائیل گفت که دولت بایدن در ماه های اخیر به طور چشمگیری عرضه تسلیحات را کاهش داده است.

در واقع، بایدن فقط ارسال یک محموله مهمات به رژیم اسرائیل را متوقف کرد که عمدتاً شامل بمب های ۲۰۰۰ پوندی بود که می تواند تلفات ویرانگری را در صورت پرتاب بر مراکز جمعیتی ایجاد کند. اما کمتر از یک هفته بعد، بایدن مسیر خود را تغییر داد و ارسال تسلیحات بسیار بیشتری را نسبت به سلاح هایی که تحویل آنها به تعویق اافتاده بود، از سر گرفت.

در اواسط ماه مه(اردیبهشت)، دولت بایدن به رغم بی توجهی نتانیاهو به هشدارهایش درباره حمله زمینی به رفح، به اعضای کنگره گفت که به بیش از یک میلیارد دلار قراردادهای تسلیحاتی جدید برای اسرائیل ادامه خواهد داد.

به نوشته گاردین، بایدن نتوانست از مسئله ارسال سلاح به عنوان موثرترین ابزار فشار بر کابینه اسرائیل استفاده کند و نتانیاهو را برای پذیرش طرح آتش بسی که آمریکا مدعی میانجی گری در آن است، تحت فشار قرار دهد.

در مقابل بایدن از خود ضعف نشان داده و نفوذ خود را در مقابل نتانیاهو از دست داده است.

گاردین افزود: بایدن علنا نتانیاهو را مورد انتقاد قرار می دهد اما زمانی که نخست وزیر رژیم اسرائیل، آمریکا را نادیده می گیرد یا به چالش می کشد، به کمک های بدون قید و شرط با روند یکنواحت انتقال سلاح ها و پوشش دیپلماتیک برای حفاظت از اسرائیل دربرابر اتهامات ارتکاب جنایت جنگی یا نسل کشی، ادامه می دهد.

این رسانه انگلیسی اذعان کرد که دولت بایدن از هر گونه تهدیدی درباره تاخیر یا لغو انتقال سلاح به اسرائیل با هدف تحت فشار قرار دادن این رژیم برای تغییر تاکتیک هایش خودداری می کند و بر عکس، توان و نرژی خود را صرف دفاع از خود در برابر نتانیاهو کرده که مدعیست آمریکا دیگر سلاح های کافی را دراختیار رژیم اسرائیل قرار نمی دهد.

دولت بایدن برای رد بیشتر اتهامات نتانیاهو، برای اولین بار از زمان حمله حماس به مواضع رژیم صهیونیستی به طور علنی ارزش حمایت ایالات متحده از اسرائیل را فاش کرد: ۶.۵ میلیارد دلار تسلیحات و سایر کمک های امنیتی که نزدیک به ۳ میلیارد دلار از این مبلغ در ماه می (اردیبهشت) تصویب شد.

همه این مبالغ از جیب مالیات دهندگان آمریکایی هزینه می شود، زیرا رژیم اسرائیل بزرگترین دریافت کننده کمک های خارجی آمریکا در جهان است و از زمان تأسیس این رژیم در سال ۱۹۴۸ حدود ۳۱۰ میلیارد دلار (به طور میانگین بر اساس نرخ تورم) دریافت کرده است.

بایدن و مشاورانش اکنون نگران هستند که نتانیاهو از فرصت سخنرانی در جلسه مشترک کنگره در ۲۴ ژوئیه (۳ مرداد) استفاده کند تا بار دیگر از رئیس جمهور آمریکا انتقاد کند. حمله لفظی نتانیاهو به بایدن به نفع جمهوری خواهان مجلس نمایندگان است که از رئیس رژیم اسرائیل دعوت کردند تا در مورد مخالفت (ادعایی) دولت آمریکا از انتقال سلاح صحبت کند. رهبران دموکرات کنگره در ابتدا در برابر دعوت از نتانیاهو مقاومت کردند، اما سپس آنها نیز در این دعوت به جمهوریخواهان پیوستند.

گاردین افزود: ماه‌هاست که معلوم شده نتانیاهو نمی‌خواهد به جنگ غزه پایان دهد. وی سعی کرده در مذاکرات آتش‌بس و توافق برای آزادی اسرای صهیونیست مانع تراشی کند. نتانیاهو و متحدان راست افراطی او نگران هستند که پس از پایان جنگ، با انتخابات پارلمانی زودهنگام و تحقیقات متعدد در مورد شکست اطلاعاتی دولت اسرائیل قبل از حمله حماس روبرو شوند.

اگر نتانیاهو مجبور به کناره گیری از قدرت شود، وی همچنین با محاکمه طولانی مدت به دلیل رشوه خواری و سایر اتهامات فساد به دلیل اقداماتی که گفته می شود در دوران نخست وزیری قبلی اش مرتکب شده بود، مواجه خواهد شد.

این گزارش خاطرنشان کرد نتانیاهو برای حفظ قدرت و خودداری از پاسخگویی به دلیل اقداماتش به دنبال حفظ جنگ غزه است. واضح است که وی بایدن و منافع گسترده تر آمریکا را برای نجات خود تضعیف خواهدکرد.

گاردین در پایان نوشت: بایدن با تداوم حمایت از نتانیاهو آینده سیاسی خود را به خطر می اندازد. دولت او از نتانیاهو و کابینه رژیم اسرائیل می خواهد به این جنگ پایان دهند و در عین حال به ارسال سلاح و حمایت سیاسی از اسرائیل که باعث طولانی تر شدن جنگ وخونریزی شده است، ادامه می دهد.

true
true
گاردین: جنگ غزه به نماد شکست اخلاقی و سیاست خارجی بایدن تبدیل شده است
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true