فاطمه ملوزه- شهر مردم
در این روزها که دو هفته از جنگ میگذرد، همه هنرمندان به میدان آمدهاند تا بهگونهای در شرایط فعلی فعالیت هنری انجام دهند و پویش زندگی در جریان است را در سرتاسر کشور به راه انداختهاند.
حوزه هنری فارس هم در جهت همین پویش در نقاط شلوغ شهر بهویژه پاساژها میرود و در اندک ساعتی برای مردم سرود، تئاتر و نقالی را اجرا میکند تا هم مردم را از وضعیت فعلی جامعه بهقدر بضاعت وقت و مکان و شرایط آگاه کند و هم بتواند آنها را با خود همراه کند. این برنامه از تاریخ 30 خردادماه 1404 آغاز شده است و به مدت یک هفته در مکانهای شلوغ شهر برگزار میشود. تاکنون این برنامه در مجتمع تجاری زیتون پارامونت، مجتمع هایپرلند کنار پست مرکزی و مجتمع نگین عادلآباد، مجتمع سپهر و هامون برگزار شده است.
کیفیت تئاتر برای جذب مخاطب محیط اطراف خوب بود؛ ولی روایت قدیمی مالک و خریدار را بیان میکرد که به نظر این روایت برای افرادی که از قبل شنیدهاند تکراری میآمد. اما بازی بازیگران به دلیل اینکه با تنش جذاب بین دو شخصیت و درگیرکردن مخاطبان مجتمع تجاری با جریان تئاتر همراه بود از کیفیت خوبی برخوردار بود. باتوجه به این که زمان اجرا بسیار کوتاه بود ولی توانست مخاطب فعال خود را تا آخر حفظ و همراه کند. اما ایراد اصلی این بود که غاصب بودن خریدار در دیالوگها این شخصیت و لحن و بیانش هویدا نبود. در ادامه خبرنگار روزنامه شهر مردم با سرپرست گروه تئاتر اصغر گروسی و بازیگر و کارگردان این تئاتر ابوالفضل فیجانی درباره دلیل انتخاب این ایده برای اجرا گفتگو کرده است.
ایده این اجرا را با توجه به تنوع جامعه هدف خود انتخاب کردیم
سرپرست گروه تئاتر و گروه نقالی در گفتگو با خبرنگار شهر مردم در مورد سؤال این تئاتر را باتوجهبه اینکه اصل روایت داستان کمی قدیمی است چقدر بر روی قشرهای مختلف جامعه مؤثر میدانید؟ پاسخ داد: ما از دغدغه قشر جوان جامعه مطلع هستیم؛ ولی به دلیل اتفاقاتی که در کشور رقم خورده است به دنبال تقویت نگاه وطنپرستانه بودیم. البته ما برای یادآوری اسطورههای خودمان از نقالی در کنار تئاتر خیابانی استفاده کردیم تا یادآوری کنیم از چه وطن و خاکی برآمدیم و این خاک تا به امروز چه مصائبی به خود دیده است. همچنین ما به دنبال این بودیم که به سمت شعار نرویم و چیزی را به مردم حقنه نکنیم و از این شرایط دوری کردیم.
اصغر گروسی ضمن اشاره به این نکته که قوانین خانه ما بر عهده خود ما قرار دارد بیان کرد: ما خیلی ساده تلاش کردیم این مسئله را مطرح کنیم و راجع به خانه حرف زدیم و گفتیم که اگر کسی بخواهد با این خانه به هر شکلی حمله کند، دستوپاشکسته و در حد توان وسع خود پاسخ او را میدهیم؛ ولی باید عواقبش را هم بپذیریم.
گروسی درباره انتخاب این ایده هم اظهار کرد: ما ایدههای مختلفی را اتود زدیم؛ ولی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدفمان چه از نظر سطح سواد و چه از نظر سنی مجبور شدیم ایدهای را انتخاب کنیم که همه فهم باشد و همه افراد بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. این طرح را بهگونهای نوشتیم که همه بتوانند کدهای ساده داده شده در طی داستان را دریافت کنند و با خود ببرند و به افراد دیگر منتقل کنند.
اصغر گروسی هدف تئاتر خیابانی را ایجاد گره در ذهن مخاطب دانست و افزود: نمیتوان در این تئاتر جذابیت ایجاد کرد. چرا که مهلت اجرای این تئاتر بسیار کوتاه است.
وی در زمینه گروه نقالی هم بیان کرد: نقالی را دو دختر نوجوان اجرا میکنند و داستان برگرفته از اسطورههای ما یعنی شاهنامه و به داستان کشتهشدن سهراب توسط رستم میپردازد و جریان این نقالی بر مبنای وطنپرستی شکلگرفته است.
مردم ایران فارغ از هر عقیده ای پشت هم هستند
کارگردان و بازیگر این تئاتر خیابانی هم درباره تئاتر اجرا شده گفت: این تئاتر را من به همراه مهدی دِلال با سرپرستی اصغر (حمیدرضا) گروسی در طی دو روز از مرحله ایده به اجرای محیطی (به دلیل پاساژ تجاری) رساندیم. ایده و طراحی این تئاتر را اصغر گروسی بر عهده داشت. این تئاتر به مدت هفت تا هشت دقیقه اجرا میشود و زمانبندی این تئاتر را خود حوزه هنری استان فارس تعیین کرده است. خوشحالیم که توانستیم در این شرایط کاری را برای ایران اجرا کنیم و توانستیم دل مردم را شاد کنیم.
ابوالفضل فیجانی در مورد همدلی مردم ایران بیان کرد: ما فارغ از هر عقیده و پوششی باید پشتهم باشیم و فرقی نمیکند بدحجاب یا بیحجاب یا حجاب دار ما همه بچههای ایران هستیم و همه باید برای آبادانی ایران با پشتیبانی از همدیگر تلاش کنیم.
فیجانی دررابطه با اجرای خیابانی و سختی این تئاتر اظهار کرد: در اجرای خیابانی باید مردم را درگیر باتئاتر کرد. باید از مردم در اینگونه تئاترها استفاده شود و در بازی آنها را دخیل کنیم و بهترین سبک این اجرا ارتباط برقرارکردن با مخاطب در حین تئاتر است.
وی در پاسخ به خبرنگار روزنامه شهر مردم در زمینه اهمیت اجرای اینگونه تئاترها و کمکی که به انسجام ملی میکنند، گفت: نمایشهای خیابانی در این شرایط میتواند خیلی کمککننده باشد. باید هم به تئاترهای صحنهای در این برهه از زمان پرداخته شود و هم نمایشهای خیابانی را جدی پیگیری کنیم. در تئاترهای خیابانی چون ارتباط مستقیمی در خیابانهای شهر با مخاطب داریم میتواند خیلی ارتباط خوبی بین مخاطب و بازیگر برقرار کند. این ارتباط کمک زیادی به شکلگیری همذات پنداری میکند و روحیه ملی گرایی ایرانی را برانگیخته کند که محکم بایستیم و دفاع کنیم.





