×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۱ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
نمایندگان مجلس درباره مشکلات حوزه کشاورزی کشور چه گفتند؟

نمایندگان مجلس درباره مشکلات حوزه کشاورزی کشور چه گفتند؟-نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش محمد علی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی درمورد نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی به بررسی مشکلات این حوزه پرداختند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی شهرمردم، در نشست علنی امروز سه شنبه -۲۲ خرداد ماه- مجلس شورای اسلامی، گزارش نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۳ -۱۴۰۲ و اقدامات حمایتی در خصوص برنج کاران در دستور کار مجلس قرار گرفت و پس از ارائه گزارش توسط محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس در این باره اظهارنظر کردند.

نجفی: منافع کشاورزان مورد توجه قرار گیرد

ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه پس از گزارش وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت‌گذاری محصولات به شکل درستی انجام نمی‌شود و قیمت برنج به مدت دو سال است که بلاتکلیف رها شده است، گفت: اگر قرار است از شالیکاران حمایت لازم صورت نگیرد، اجازه دهید زمین‌ها تغییر کاربری دهند و منافع کشاورزان تأمین شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: احساس می‌کنم وزارت جهاد از هزینه‌های کشاورزی مطلع نیست و به صورت عادلانه موضوع خرید تضمینی را دنبال نمی‌کند، همچنین این روزها وزارت جهاد به یک ضابط قضایی تبدیل شده و بیشتر بر کشاورزان فشار قضایی وارد می‌کند.

اسحاقی: می توانیم در تأمین گوشت دام سبک در خاورمیانه و آسیا حرف اول را بزنیم

سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس از دیگر نمایندگانی بود که به مشکلات حوزه کشاورزی پرداخت و گفت: بارها تأکید کردیم که در تأمین گوشت دام سبک در خاورمیانه و آسیا می‌توانیم حرف اول را بزنیم و صادرکننده باشیم اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی و انسجام در برنامه در تأمین این امر با مشکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به تأمین منابع مالی برای بهبود تولید گوشت دام سبک در کشور عنوان کرد: امسال به دلیل بارندگی‌ها مراتع خوبی داریم، اگر برای بهبود فعالیت کشاورزان و دامداران و روستاییان منابع را تأمین کنیم قطعاً تولید گوشت دام سبک را می‌توانیم به جایگاه خودش برسانیم و شاهد کاهش قیمت این محصول باشیم.

اسحاقی با انتقاد از نبود طرح برای فرآوری‌های محصولات کشاورزی اظهار داشت: در محصولی مانند زعفران در دنیا حرف برای گفتن داریم اما متأسفانه به دلیل نبود طرحی برای فرآوری، این محصول صادر می‌شود. زعفرانی که می‌تواند با برند قائنات و کشور خودمان در دنیا عرضه شود به کشور دیگری رفته و آنها با نام خودشان صادر می‌کنند.

باقری:سموم تقلبی و عدم نظارت بر واردات سم در بازار باعث مشکلاتی برای کشاورزان شده است

همچنین محمد باقری نماینده مردم بناب بعد از ارائه گزارش وزیر جهاد کشاورزی گفت : سموم تقلبی و عدم نظارت بر واردات سم در بازار باعث مشکلاتی برای کشاورزان شده است، همچنین پروژه‌های ترویجی موفقیت‌آمیز نبوده و کشاورزان با نابسامانی در الگوی کشت مواجه هستند ضمن آن که همچنان بحث قطع برق چاه‌های کشاورزی در ساعات پیک و نیاز به آب کشاورزی موضوع محوری کشاورزان است.

وی اضافه کرد: رفع تعهدات ارزی صادرات محصولات کشاورزی و همچنین نابسامانی در تصمیم‌گیری درخصوص صادرات محصولات کشاورزی بخش دیگری از مشکلات کشاورزان است، به گونه‌ای که محدودیت‌های صادراتی خلق‌الساعه اعلام شده و کشاورزان و صادرکنندگان نمی‌توانند برنامه‌ریزی برای محصولات صادراتی کشاورزی داشته باشند.

نماینده مردم ساوه: دولت در کنترل قیمت مرغ موفق عمل کرده است

همچنین محمد سبزی نماینده مردم زرندیه و ساوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: مطالبات کشاورزان برای خرید تضمینی از سوی دولت با تأخیر پرداخت می‌شود و بابت این تأخیر هیچ جریمه‌ای به کشاورزان پرداخت نمی‌شود در حالی که بانک‌ها برای کوچکترین تأخیر برای بازپرداخت اقساط وام از کشاورزان جریمه دریافت می‌کند.

سبزی اضافه کرد: همچنین حمایت لازم از کشاورزان برای دریافت تسهیلات به ویژه کشاورزانی که از بلایای طبیعی نظیر سیل و خشکسالی آسیب دیده‌اند، نمی‌شود.

وی ادامه داد: دولت در ماه‌های اخیر در موضوع کنترل قیمت مرغ موفقیت‌هایی به دست آورد اما در حوزه کنترل قیمت گوشت قرمز این وضعیت تکرار نشد و شاهد نابسامانی در قیمت گوشت قرمز بودیم و باید این موضوع جبران شود.

نماینده مردم لاهیجان: در واردات برنج به تولید داخل توجه شود

مهرداد لاهوتی نماینده لاهیجان در مورد مشکلات حوزه کشاورزی گفت: بر اساس سرانه ۳۶ کیلوگرمی مصرف برنج دو میلیون و هشتصد هزار تن سالانه برنج در کشور مصرف می شود که دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن با حمایت های صورت گرفته و تلاش کشاورزان در داخل کشور تولید می شود.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس ادامه داد: تفاوت میزان مصرف برنج و تولید داخل آن ۶۰۰ هزار تن است، یک میلیون تن وارد کنید نه بیشتر از آن. لازم است تا در هیئت دولت از کشاورزان دفاع کنید. به دست های پینه بسته آنها ظلم می شود.

نماینده مردم تهران: یک میلیون تن برنج مازاد نیاز وارد کشور شده است

علیرضا سلیمی نماینده تهران در جریان گزارش ارائه شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی گفت: یکی از اقدامات خوب وزرات جهاد کشاورزی اجرای کشت قراردادی است اما برخی از طرح های این وزارتخانه در حد طرح باقی مانده است.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: قیمت خرید تضیمنی برنج ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده در حالی که هزینه های تولید افزایش داشته است چرا علی رغم افزایش هزینه ها قیمت خرید این محصول را کاهش داده اید. یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج وارد شده که یک میلیون تن آن مازاد است چرا وزارتخانه به موقع این موضوع را رصد نکرده و آن را برآورد نکرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کود ازت به صورت یارانه ای توزیع می شود اما توزیع آزاد سایر کودهای شیمیایی به کشاورزان آسیب وارد کرده است.

سلیمی عنوان کرد: در حال حاضر گندم مورد نیاز صنف و صنعت از خرید تضمینی خارج شده است. این اقدام باعث نگرانی کشاورزان شده و نگران هستند که مبادا دولت مابقیه گندم تولیدی را خریداری نکند و محصول خود را به واسطه ها می دهند.

true
true
نمایندگان مجلس درباره مشکلات حوزه کشاورزی کشور چه گفتند؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true