×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۶ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
سفر وزیر میراث فرهنگی به شیراز از متن تا حاشیه

از اعلام خبر میزبانی ایران از مرکزجهانی صنایع دستی تا پیشنهاد برداشتن گیت ورودی مسجد تاریخی وکیل، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهر مردم، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در واپسین روزهای دولت سیزدهم به منظور افتتاح پروژه مرمت مسجد وکیل و چهارده ریز بازار آن به شیراز سفر کرد. سید عزت الله ضرغامی در بازدید از مجموعه زندیه، از بخش های در حال مرمت بازار وکیل دیدن کرد از جمله پشت بام بازار وکیل شمالی، بازار وکیل جنوبی و سقف دوده زده آن و پشت بام این بخش بازار. وی همچنین از دیگر بناهای زندیه از جمله مسجد وکیل و ارگ کریمخان نیز بازدید به عمل آورد. وی در این بازدید پای صحبت بازاریان و فعالان صنایع دستی ومرمتگران بناهای میراثی نشست و اقدامات لازم برای رفع مشکلات بازاریان و کسبه و فعالان این حوزه را انجام داد.

ضرغامی با اشاره به اینکه بازار وکیل بیش از ۲۵۰ سال پابرجا مانده است، اظهار داشت: استمرار و مرمت این مجموعه بازار نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که از اعتبارات وزارت نفت برآورده خواهد شد و مرمت این آثار به تدریج صورت خواهد گرفت.

*ایران میزبان مرکز صنایع دستی جهان شد

وی در بازدید از ارگ کریمخانی شیراز، افزود:  خروجی نشست هفته گذشته سازمان جهانی گردشگری به میزبانی کشور فیلیپین یک مصوبه بسیار خوب داشت که سال‌ها به دنبال تحقق آن بودیم تا به واسطه آن پیوند گردشگری و صنایع دستی به یکدیگر رقم بخورد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: چند کشور به طور جدی نامزد این کار بودند و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، به نام ایران تصویب شد و ایران توانست میزبان مرکز جهانی صنایع دستی را زیر نظر سازمان گردشگری جهانی کسب کند.

ضرغامی خاطر نشان کرد: میزبانی از این مرکز در جا انداختن نام ایران و صنایع دستی آن بسیار مهم است و این کار از این جهت که تقاطع میان گردشگری و صنایع دستی اهمیت دارد.

وی درادامه به توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: در این راستا برای اولین بار در برنامه پنج ساله هفتم یک برنامه مستقل در قانون برنامه‌ها تدوین شد.

وزیر مراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی درادامه افزود: در حال حاضر علی رغم همه مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد و اولویت‌هایی که در خصوص تخصیص منابع است، دو هزار و ۴۰۰ پروژه گردشگری که بخش عمده آن مرتبط با مراکز اقامتی است، به ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور در حال انجام است و بیش از ۸۰ پروژه با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد در حال اجرا بوده که تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: ارزش پروژه‌های اجرایی بالغ بر صد هزار میلیارد تومان بوده و این اقدام همچون اتفاق بزرگی در حوزه سرمایه گذاری گردشگری است. همچنین طی سه سال گذشته بالغ بر ۱۶۰۰ پروژه در حوزه گردشگری به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری رسید و اشتغالزایی مستقیم ۴۰ هزار نفر در این حوزه صورت گرفت.

به گزارش شهر مردم، مرمت بازار وکیل با ریز بازارهای آن شامل مرمت بازار وکیل شمالی تا امتداد بازار نو در دروازه اصفهان و پس از آن مرمت بازار وکیل جنوبی خواهد بود در این پروژه، پشت بام بازار وکیل جنوبی و شمالی و راسته علاقه بندان و سایر سراهای مجاور بازار تا انتهای اردو بازار مورد مرمت قرار خواهد گرفت این مرمت که تحت پروژه بزرگ طرح بازآفرینی مجموعه زندیه انجام می گیرد جمعا در ۱۵ بخش بازار وکیل در غالب ۱۵ قرارداد با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات اجتماعی وزارت نفت انجام خواهد شد. گفتنی است از ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده برای مرمت بازار وکیل اداره کل میراث فرهنگی فارس تا کنون توانسته است ۳۰ میلیارد تومان از این بودجه را به طور قطعی احصا کند و برگزاری مناقصه برای جذب ۲۰ میلیارد تومان دیگر بزودی صورت میگیرد و برای جذب ۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز اداره کل میراث فرهنگی فارس در حال تهیه اسناد برگزاری مناقصه است.

گفتنی در سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شیراز هتل پنج ستاره رز شهر جدید صدرا، خانه خلاق علم و فناوری و ایده پردازی‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز افتتاح شد و همچنین از هنر آینه کاری استاد مجید خلیلی رونمایی به عمل آمد.

*پیشنهاد عجیب وزیر میراث  فرهنگی در خصوص مسجد وکیل!

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از مسجد وکیل که زیر نظر اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان فارس اداره می‌شود پیشنهادی مبنی بر برداشتن گیت فروش بلیت در این مسجد تاریخی شیراز داد و گفت: باید مردمی که در بازار هستند، بتوانند بدون هیچ مانعی برای استراحت و نماز به مسجد وکیل بیایند.

عزت ا… ضرغامی در ادامه افزود: جز برداشتن گیت ورودی برای رفاه حال مردم‌ در حیاط مسجد وکیل سایبان و نیمکت نصب شود تا تا مردمی که به بازار می‌آیند برای استراحت و نماز وارد مسجد شوند و پول اجرای این تغییرات را نیز وزارت میراث خواهد داد.

 ضرغامی در حالی از رسانه ها خواست که مصرانه پیگیر برداشتن گیت ورودی مسجد تاریخی وکیل شوند که گیت‌های فروش بلیت،و گیت های ورود و خروج نقش محافظ را در بناهای میراثی ایفا می‌کنند. همچنین بلیت ورودی مسجد نرخ بسیار اندک ۵ هزارتومان را دارد و در واقع مهم ترین نقش فروش بلیت کنترل بی ضابطه جمعیت ورودی می تواند باشد. همچنین از آنجا که کاشی‌کاری‌های مسجد تاریخی وکیل شیراز وضعیت خوبی ندارند، رایگان شدن ورود به مسجد کنترل آسیب های وارده توسط بازدیدکنندگان را دشوار تر می کند  این در حالی است که بعضی از کاشی های این بنای تاریخی افتاده و شکسته‌اند، برخی دیگر را خطر افتادن تهدید می‌کند، همچنین در بخش‌های دیگری از مسجد، کاشی‌ها در سال‌های دور جدا شده‌اند و دیگر موجود نیستند ورود بدون ضابطه می تواند خطر آسیب به مسجد را چند برابر کند.

از سوی دیگر تغییرات پیشنهادی وزیر میراث فرهنگی برای افزودن سایبان و نیمکت به حیاط مسجد وکیل در حالی صورت گرفت که این مسجد تاریخی با حدود ۹ هزار مترمربع مساحت، بر خلاف مساجد سلجوقی و صفوی کالبد مرتفع زیر گنبد جای خود را به شبستانی کم نظیر داده که آرامش و نظم را در فضایی روحانی تداعی میکند و ایجاد تغییراتی چون نصب سایبان و نیمکت منظر روحانی و تاریخی بنا را تغییر داده و بهم می ریزد.

true
true
سفر وزیر میراث فرهنگی به شیراز از متن تا حاشیه
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true