×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
بازی اسم و فامیل در کوچه و خیابانهای شهر شیراز

بازی اسم و فامیل در کوچه و خیابانهای شهر شیراز ، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم ، استقلال، «آزادی»، جمهوری اسلامی این شعار محوری مردم در پیروزی انقلاب اسلامی بود. آزادی که باعث شد نام بزرگترین میدان و نماد پایتخت ایران به این نام نامگذاری شود، نامی که به سرعت بر بسیاری از معابر اصلی شهرهای بزرگ نقش بست در شیراز هم به تبع سایر شهرهای کشور نام یکی از معابر اصلی شهر یعنی حد فاصل میدان امام حسین(ع) تا چهارراه حافظیه نام بلوار آزادی به خود گرفت. حال اما هفته گذشته در یک حرکت محیر العقول نام این مسیر از حدفاصل میدان آزادی تا میدان قائم(اطلسی) حذف و تابلو بلوار قدس بالا رفت. در این بین گرچه در تقدس نام قدس و اهمیت آن شکی نیست اما این تغییر سوالاتی را در ذهن شهروندان شیرازی به وجود آورد. علت هم آن بود که تغییر نام باید در شرایطی انجام شود که نامی نامناسب، زشت، پیچیده، بر خلاف شرع یا قانون مدنی یا درخواست اکثریت مردم و سایر موارد بر محلی گذاشته شده باشد. اما معلوم نشد که نام آزادی دارای کدام یک از این موارد بود که باید تغییر می‌کرد. همین باعث شد این تغییر نام در شیراز بازتاب ملی داشته و باز هم یک بهانه دیگر که شیراز بشود سر خط خبرها. این در حالی است که شیراز سالهاست از این تغییر نامها تجربه خوبی نداشته است. این را می‌توانید از آدرس دادن شهروندان شیرازی دریابید که هنوز هم گر چه تابلو خیابان تغییر کرده اما نامهایی که بر زبانها جاری می‌شود همان نامهای قدیمی است. مردم هنوز میدان خاتون، فلکه فرودگاه یا همین  میدان امام حسین(ع) که پیش از این سالها قبل هم به نام قدس نامگذاری شد را  باز هم به نام میدان ستاد می‌شناسند، به قول یکی از دوستان ما؛ مردم شیراز با تغییر نام خیلی خوب نیستند. ما حتی چهار راهی به نام دارالرحمه داریم که به آن سه راه دارالرحمه می‌گفتیم و امروز هم با وجود اینکه این محل تبدیل به یک پل شده باز هم سر حرفمان هستیم و آن را سه راه دارالرحمه می‌نامیم. یادمان به چند سال قبل افتاد وسرنوشت خیابان همت که به ایمان تغییر نام داد و سال ۱۳۹۹در شورای پنجم زمانی که خیابان ایمان شمالی به وکلا تغییر نام داد، مردم محل رنگ سیاه بر روی تابلو پلاک آن پاشیدند و مخالفت خود را ابراز کردند و گرچه آن زمان هم شورای وقت زیر بار نرفت اما مردم  هنوز هم نام همت را بر زبان دارند. خیابانی که سال قبل هم در صحن شورای شهر طرح تغییر نام آن به نام سردار شهید عبدا.. اسکندری مطرح شد که البته با درایت و مخالفت خانواده این شهید بزرگوار این نامگذاری منتفی شد. از اینگونه تجربیات در شیراز زیاد است اما چرا باز هم باید شاهد چنین مواردی باشیم این را باید مسئولان شورای نامگذاری و اعضای شورای شهر که به این مصوبه رای داده اند پاسخ دهند تا دیگر هر کدام از خیابانهای شهر چند نام نداشته باشند.

در این ارتباط کاش حداقل مسئولان نامگذاری برای برخی نامگذاری‌ها  از مردم  هم نظرخواهی می‌کردند. البته منظور اکثریت مردم است نه فقط چند نفری که با برخی از اعضای شورا در ارتباط هستند تا نامهای بزرگی مثل قدس  را بیهوده هزینه نکنیم گرچه قدس هم در راه دست یافتن به هدفی والاتر یعنی همان آزادی است. اما جدای از هزینه های فرهنگی، اجتماعی و تبعات سیاسی اینگونه تغییر نامها مانند مورد اخیر، انجام چنین کارهایی برای شهرداری و مردم هم هزینه دارد. چرا که از سویی مردمی که بیش از ۴۰سال یک آدرس داشتند، باید به طور کل آدرسشان را در همه اسناد تغییر دهند و از سویی هزینه نصب تابلوهای راهنمای جدید و پلاک کوچه پس کوچه هاست که امروز هزینه هر کدام از این تابلوها گاه به چند میلیون تومان رسیده است و مزید بر علت شده است. اما  این تنها حاشیه چند روز اخیر شیراز نبود و این را باید اضافه کنید به حاشیه قطع درخت آرزوها در جلو مسجد وکیل که آن هم داستانی دیگر دارد که در این مقال نمی‌گنجد، اما همین دو اقدام کافی بود تا شیراز بار دیگر در سر خط خبرهای کشور قرار گیرد و حاشیه ای دیگر به حاشیه های شهر افزوده شود، موضوعی که حتی پایش به نشست خبری استاندار فارس هم باز شد و استاندار فارس در این رابطه گفت: البته من در جریان این کار نبودم. موضوع را از شهردار شیراز جویا شدم که در خصوص قطع درخت گفتند این یک درخت خشک بوده که با توجه به پوسیدگی و خطر سقوط آن را قطع کردند.

محمدهادی ایمانیه تصریح کرد: اما در خصوص تغییر نام بلوار آزادی به قدس مسئولین شهرداری گفتند نام بلوار از آزادی به قدس تغییر نکرده بلکه نام آن امام بوده است. وی به مزاح گفت: اما من در این زمینه بیگناه و بی تقصیرم و هیچ  اطلاعی نداشتم.رئیس شورای تامین استان فارس در حاشیه این نشست نیز در پاسخ به خبرنگار شهر مردم در این خصوص که تا کی باید شهر شیراز به دلیل چنین موارد پیش پا افتاده ای وارد حاشیه شود و هزینه بدهد، گفت: من هم به عنوان یک شهروند که در اینجا زندگی می‌کنم باید به این موضوع گله کنم. استاندار فارس گفت: البته این کار با نظر من نبوده اما معتقدم باید با سلیقه تر در این زمینه عمل می‌شد.وی افزود: ما باید در چنین مواردی به روزتر باشیم و بدانیم الان زمان چه کاری است و موقع چه کاری نیست و در چه زمانی باید چه کاری انجام دهیم. متاسفانه در این مورد یک بدسلیقگی انجام شده است.

شهردار اسبق و نماینده فعلی مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم با اشتباه خواندن برخی از نامگذاری‌ها گفت: مجموعه شورا و شهرداری به جای اینکه طبق طرح تفصیلی شهر تلاش خود را در جهت احداث بلوارها و خیابان های سطح شهر شیراز به کار گیرند فعالیت‌شان را به تغییر اسم خیابان‌های شاخص شهر محدود کرده‌اند، متاسفانه این اقدامات زیاد زیبنده و قابل قبول مردم نیست.

علیرضا پاک فطرت اضافه کرد: در صورتی که که نام «بلوار آزادی» یک نام طاغوتی بود تغییر آن امری موجه بود. «آزادی» همیشه در صدر شعارهای جمهوری اسلامی و انقلاب بوده است و تغییر این نام امری اشتباه است، البته نام‌گذاری خیابان ها و معابر در کمیته نام‌گذاری شورای شهر مشخص می شود و با شهرداری چندان ارتباطی ندارد.

وی البته در خصوص گذاشتن چند نام مختلف در یک خیابان هم گفت: قطعا نباید خیابان ها را تکه تکه کرد و در هر قسمت آن یک نام جداگانه قرار داد چرا که این امر مشکلاتی را برای شهروندان به خصوص در شهرهای توریستی و مهاجرپذیر ایجاد می‌کند و تغییر نام در شیراز زیاد به صلاح نیست.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس گفت: شورا و مجموعه شهری باید تلاششان در جهت نام گذاری نقاط جدید باشد و از تغییر نام خیابان‌هایی که مردم با آن خاطره دارند بپرهیزند. در حال حاضر مردم بیشتر خیابان ها را به نام های گذشته می‌شناسند و شهر باید خوانایی داشته و آدرس دهی باید شفاف و دقیق باشد؛ اینگونه تغییر نام ها باعث می شود تا مردم شهر راه را گم کنند.

پاک فطرت اضافه کرد: تغییر نام تنها باعث تلف شدن زمان بیشتر برای مردم، مصرف بیشتر بنزین و در نهایت بیشتر شدن مشکلات مردم می‌شود و در نهایت با تغییر نام خیابان ها خاطرات شهروندان هم در این خیابان ها گم می شود.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس در ادامه با بیان اینکه مردم همواره بلوار آزادی را در کنار پارک شهر و آزادی می شناسند، اضافه کرد: پارک آزادی و بلوار آزادی در شیراز همیشه از دیر باز تاکنون محلی خاطره‌ساز بوده اند و تغییر نام تناسب نام این دو خیابان را به هم می زند.

شهردار اسبق شیراز با اشاره به اینکه با تغییر نام ها، خوانایی شهر هم با مشکل مواجه می شود، افزود: قطعا نام گذاری، المان، نشانه ها و خیابان ها یک موضوع تخصصی در مدیریت شهری است و تغییر نام یک خیابان به سلیقه یک فرد امری اشتباه است و نیاز است تا کارشناسی دقیق و جدی در امر نام‌گذاری ها در شورای شهر انجام شود.

وی گفت: جایگزینی نام جدید به جای واژه آزادی به عنوان یکی از اصلی ترین شعار های انقلاب اسلامی امری اشتباه است و قطعا باید توجیه این موضوع کاملا مشخص و شفاف شود.

این در حالی  که افسانه خواست خدایی عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیته نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی شورای اسلامی شهر شیراز در مراسم رونمایی از این تغییر نام گفت: بخشی از بلوار آزادی حدفاصل میدان آزادی تا میدان قائم(عج) به جهت تکراری بودن باعث، ایجاد سردرگمی در آدرس‌دهی و تعدد نام مشابه در سامانه به نام شهرداری گردیده بود که مطابق قانون و آیین‌نامه نام‌گذاری اماکن عمومی به نام مبارک قدس مزین شد و بخشی اصلی این بلوار در حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی کماکان به نام بلوار آزادی مزین است.

در این بین پس از تماس با رییس کمیته نامگذاری شورای شهر و رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و عدم پاسخ دهی آنها به تماس تلفنی خبرنگار ما، در حاشیه بازدید از پردیس سینمایی جوان وقتی از سیده مریم حسینی سخنگوی شورای شهر شیراز  علت رای مثبت اعضا به این نامگذاری را پرسیدیم، وی گفت: بهترین کار این است که شما با رئیس شورا صحبت کنید، پیش هر کدام از اعضا هم بروید همین جواب را می‌شنوید که با آقای رئیس صحبت کنید، این هم به این دلیل است که چالش بیشتری پیش نیاید.

کمی آن سو تر سراغ رئیس شورای شهر شیراز رفتیم اما با جوابی عجیب تر مواجه شدیم، سید ابراهیم حسینی در پاسخ به خبرنگار ما به طور کل منکر وجود چنین نامی بر این محل شد و گفت: ما به هیچ عنوان تغییر نام بلوار آزادی نداشتیم و هنوز حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی( فلکه گاز) به نام بلوار آزادی است، اما آن بخش در حد فاصل میدان آزادی تا قائم تاکنون نامهای مختلفی داشته و از نظر ما هیچ نامی نداشته است.

اما این پاسخ رئیس شورای شهر شیراز در حالی مطرح شد که سالهاست حد فاصل میدان امام حسین(ع) تا چهار راه حافظیه به نام بلوار آزادی نامگذاری شده و حتی عزیزان مسئول به این نکته توجه نکرده اند که بلوار آزادی و شماره گذاری کوچه های آن از چهار راه حافظیه آغاز شده، این را می شود از پلاک آبی اولین کوچه بعد از چهارراه حافظیه به سمت میدان قائم که روی آن نوشته کوچه ۱بلوار آزادی تا پلاک کوچه ۲۰ بلوار آزادی قبل از رسیدن به میدان آزادی دریافت و جالب تر از همه این است که هنوز تابلو بلوار آزادی در چهار راه حافظیه به سمت میدان قائم وجود دارد و با این نامگذاری برای اولین بار شاید در کشور یا دنیا ما در شیراز بلواری داریم که ابتدای آن نام آزادی، میانه اش نام قدس و انتهای آن مجددا آزادی نام دارد.

true
true
بازی اسم و فامیل در کوچه و خیابانهای شهر شیراز
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true