×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
از( یک زباله از زمین بردار) تا گفت وگو با یار مهربان/خیرین شهرساز و فرهنگساز در یک دهه عمر این مجمع قریب به ۶۰ پروژه در شهر گل و بلبل اجرا کردند

جلال الدین عرفانی شهر مردم
خیرین شهرساز و فرهنگساز، تا کنون ۵۹ پروژه در حوزه مختلف در شهر شیراز، اجرا کرده اند.
مدیر عامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز شیراز، در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه شهر مردم با اعلام این خبر، گفت: در طول نزدیک به یک دهه از فعالیت این مجمع تا کنون، خیرین ۵۹ پروژه را در حوزه های مختلف اجرا کرده اند که اگر بخواهیم آنها را به پول امروز، ارزش گذاری کنیم به رقمی بیش از هزار میلیارد تومان می رسیم.
سید عبدالرضا دستغیب، افزود: نزدیک ده سال از عمر مجمع میگذرد و ثمرات زیادی از آن تا کنون به شهر رسیده و البته بیشترین پروژه های ما نیز در مناطق کم برخوردار و محروم بوده اند.
وی، تصریح کرد: یکی از مهمترین پروژه های ما، مرکز خود اشتغالی بانوان در محله کوشک میدان است که هم اکنون ۴۰ نفر از زنان سرپرست خانوار این محل، در آن مشغول آموزش و کار هستند و در کنار آن، یکی دیگر از پروژه های ما، زمین چمن بوستان مادر و مجتمع فرهنگی ورزشی ماهان در منطقه مهدی آباد است که مردم محروم منطقه از آن، استفاده می کنند و هم اکنون نیز فاز دوم آن، شامل استخر، سونا، جکوزی، محل اقامت، سالن بدنسازی، سالن غذاخوری و ناحیه دوم شهرداری منطقه ۹ با ۴۰ درصد پیشرفت توسط خیر، در حال اجراست.
وی، از احداث مسجد امام حسن (ع) و سرویس بهداشتی در ورودی شرقی شیراز به عنوان یکی دیگر از پروژه های خیر ساز، توسط این مجمع خبر داد و اضافه کرد: درمانگاه خیریه بلوار محراب که ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از دیگر پروژه های در دست اجرای ماست و امیدواریم با کمک خیرین در آینده نزدیک، شاهد اجرای آن باشیم.
وی، تصریح کرد: شهرداری و شورا، نسبت به اجرای پروژه های محرومیت زدایی در مناطق محروم، عزم جدی دارد و ما نیز از سمت مجمع، این را اعلام می کنیم که ما هم ضلع سوم این همکاری، برای رفع محرومیت هستیم و به پشتوانه خیرین، در کنار مدیریت شهری هستیم و از جانب مدیریت شهری، قول می دهیم اگر خیری بخواهد پروژه ای اجرا کنند زمین آن از شهرداری و ساخت با آنها خواهد بود و حتی حاضرند برای ساخت هم پول در اختیار مجمع بگذارند و خودشان مستقیم آن را بسازند و نامگذاری و حتی اداره آن هم مادام العمر به صورت هیات امنایی به عهده خودشان است.
دستغیب گفت: معتقدیم هر چه فاصله بین مناطق شمال و جنوب کمتر شود آسیب های اجتماعی هم کاهش میابد و این باعث آرامش مناطق کم برخوردار می شود.
وی اظهار داشت: پروژه خانه سلامت، امید و زندگی، یکی از ابتکارهای دیگر ما در شیراز در بلوار ابوذر و خیابان کارگر است که این دو مکان آماده شده و مسایل آسیب های اجتماعی و مسایلی مثل اعتیاد مواد مخدر، الکل و حتی کسانی که به پرخوری مبتلا هستند، دور هم جمع می شوند و مشکلات خود را مطرح می کنند.
مدیر عامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز شیراز، از مسجد الغدیر در بوستان دراک، به عنوان یکی دیگر از پروژه های این مجمع، یاد کرد و گفت: کتابخانه بوستان کوثر در قصر دشت، از دیگر پروژه های ما در حوزه فرهنگی است، اما در کنار اماکن و مجتمع ها، در حوزه فرهنگ، ما خیرینی داریم که وقت خود را برای کار خیر می گذارند از جمله همیاران مهربان ترافیک که از سال ۹۵ کار خود را آغاز کردند و کمک ویژه ای در راه تسهیل و آموزش فرهنگ ترافیک، به ویژه در تقاطع ها و پشت چراغ قرمز داشتند و کار آن ها فرهنگسازی است. و حتی اگر جایی مشکل ترافیکی باشد و پلیس نباشد، آنها کاور ویژه خود را پوشیده و کمک می کنند و حتی این کار فرهنگی، امسال در تهران شروع شده است.
وی، با اشاره به فعالیت سراهای فرهنگ مهربانی، به عنوان دیگر فعالیت مثبت این مجمع و جایگزینی آن با دیوارهای مهربانی، اضافه کرد: دیوار مهربانی به رغم نیت خوب آن، شهر را نازیبا کرده و این اقلام به دست نیازمندان واقعی نمی رسید و از سویی، یک حسن نیازمندان واقعی این است که کرامت انسانی را از دست نمی دهند و با الگوبرداری از همان کار خوب، سراهای فرهنگ مهربانی در ۴ نقطه شهر، نامگذاری شدند و البته توانستیم به سختی، اعتماد مردم را جلب کنیم و امروز مردم، کتاب،لباس،دارو و وسایل منزل خود را برای کمک به نیازمندان، به این سراها تحویل میدهند که داروها، اول بررسی و در صورت داشتن تاریخ، تحویل درمانگاههای مناطق محروم میشود تا در اختیار نیازمندان واقعی قرار میگیرد.
دستغیب گفت: همچنین اگر شهروندان در منزل، وسیله اضافه دارند که می خواهند در اختیار نیازمندان قرار دهند، کافی است با مرکز ۱۳۷ شهرداری تماس بگیرند تا کارکنان ما به آنجا مراجعه کنند.
وی، با اشاره به برگزاری طرح یک هدیه به نیازمندان، توسط این مجمع در مهدهای کودک، اظهار داشت: یکی دیگر از طرح های ما، طرح پیوند با کتاب است که تا کنون ۹ مرحله در مناطق مختلف اجرا و
بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ جلد کتاب، در اختیار شهروندان قرار گرفته و برچسبی روی آن زدیم که پس از مطالعه، در اختیار دیگر افراد قرار گیرد یا در مکانهای عمومی قرار دهند.
دستغیب، با اشاره به افزایش سرانه مطالعه با اینگونه فعالیت ها، گفت: با این کار، فرهنگ عمومی بالا میرود، معتقدیم کتاب، ستون فرهنگ ماست و مشکلات اقتصادی ما هم زمانی حل میشود که مطالبه گر باشیم، اما مطالبه گر، باید آگاهی داشته باشد و کتاب، آگاهی را افزایش میدهد.
وی، با اشاره به افزایش هزینه تامین کتاب، به عنوان یکی دیگر از مشکلات در زمینه تامین کتاب، اضافه کرد: پروژه سرای یار مهربان، یکی دیگر از طرح های ماست که تا کنون، دو سرا در دو پایانه مسافربری راه اندازی شده و شهروندانی که قصد استفاده از اتوبوس دارند، بدون دریافت هیچ مدرکی، کتاب تحویل گرفته و در راه مطالعه کرده و به سراها، باز می گردانند و این میتواند سرانه مطالعه ما را که بحرانی است، ارتقا بخشد.
دستغیب گفت: یک پروژه دیگر ما، معرفی شهروندان نمونه است و در همین زمینه، طرح تکریم راننده های قانون مدار در ۱۴ مرحله، با همکاری پلیس برگزار شده که به رانندگان قانون مدار که قوانینی مثل بستن کمربند را رعایت کردند، هدایایی مثل دیوان حافظ اهدا کردیم
وی، اضافه کرد: همچنین از سال قبل، پویشی با همکاری مدیریت پسماند، برگزار کردیم با عنوان (هر روز یک زباله از روی زمین برداریم) که با توجه به گردشگرپذیر بودن شیراز و نگاه گردشگران به شیراز به عنوان شهری زیبا، نیازمند رعایت نظافت شهری هستیم. در این پویش، شهروندان عکس و کلیپ خود از نظافت شهر را به فضای مجازی ما می فرستند و هر ماه به نفر اول یک میلیون و پانصد هزار تومان، نفر دوم یک میلیون و نفر سوم پانصد هزار تومان، جایزه می دهیم چرا که معتقدیم که حکومتی کردن کارها، خوب نیست و باید کار را برای بهتر شدن، به خود مردم سپرد.

true
true
از( یک زباله از زمین بردار) تا گفت وگو با یار مهربان/خیرین شهرساز و فرهنگساز در یک دهه عمر این مجمع قریب به ۶۰ پروژه در شهر گل و بلبل اجرا کردند
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true